Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärande, kommunikation och IT ledde Ulrika till en forskarkarriär

Ett intresse för lärande och människan som användare av IT fick Ulrika Bennerstedt att välja magisterprogrammet Lärande, kommunikation och IT. Ett val som senare ledde till en forskarkarriär.

Ulrika har en bakgrund i pedagogisk mjukvaruutveckling, i programmet ingick informatik med fokus på utveckling av edutainmentprodukter såsom digitala spel, medie- och kommunikationsvetenskap samt pedagogik.

– Jag var intresserad av interaktionen mellan människan och teknologi, av hur människan förstår interaktiva spel och andra grafiskt komplexa digitala redskap samt av lärande och ville fördjupa mig i det resonemanget, berättar Ulrika. Valet föll på magisterprogrammet Lärande, kommunikation och IT på Lindholmen.

Utbildningen har en bred målgrupp och vänder sig till utbildningsansvariga inom skola och arbetsliv, lärare, kommunikatörer, personalutvecklare, bibliotekarier samt till dem som arbetar med design inom IT-industrin. Den bredden märktes i klassrummet tycker Ulrika.

– Det var en intressant klass med studenter med blandad bakgrund. Där fanns de som arbetade som IT-pedagoger, de med mer teknisk bakgrund och kognitionsvetare.

Ulrika är nöjd med utbildningen som hon tycker uppfyllde de förväntningar hon hade innan hon började och erbjöd den intellektuella motstånd hon sökte.

– Utbildningen gav mig ett förändrat sätt att se på teknologi och lärande, ett mer kritiskt sätt men som också blev mer givande, säger Ulrika.

När hennes handledare för magisterarbetet frågade om hon ville skriva för akademin eller skriva för näringslivet föll valet på akademin vilket så småningom ledde henne vidare in i forskningen. Snart är hon färdig med sina doktorandstudier.

– Jag forskar på spelarens färdigheter och kompetenser, hur kompetenta spelare resonerar och agerar tillsammans med andra spelare när de spelar ihop i onlinespel. Jag tittar på utbildningssituationer i spel, dessa vardagssituationer i spelvärldar kan förstås som informella utbildningssituationer och min avhandling syftar till att nyansera de sätt på vilka man kan förstå spelares kunskaper utanför själva spelvärlden.

– Alla de som testat att spela spel håller nog med om att man som spelare lär sig massor av saker, i onlinespel tillkommer andra dimensioner, såsom att skriva och prata engelska med andra spelare. Men relationen kring vad spelare lär sig i dessa spel och exempelvis att klassificera deltagande i spelvärldar som något som tryggar någon slags framtidskompetens eller att använda spelvärldar som läromedel i skolan är inte alls självklara, förklarar Ulrika.

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2016-12-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?