Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Berner Lindström

Seniorprofessor

Berner Lindström
Seniorprofessor
Akademisk grad: Docent,
berner.lindstrom@gu.se
031-786 2421
0705-445350

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Berner Lindström

Forskningsintressen
Mitt övergripande forskningsintresse är riktat mot lärande och undervisning, med särskild inriktning mot kommunikation och lärande med media och informations- och kommunikationsteknologier (IKT). Jag har ett metodologiskt intresse i relationen mellan individers lärande och utveckling och sociala, institutionella och materiella/teknologiska villkor. Särskilda forskningsområden som kan nämnas är lärande från multimediala representationer, spatial kognition, lärandestilar och lärandestrategier, distansutbildning och öppet/flexibelt lärande, samt funktioner av informations- och kommunikationsteknologier i förändring av pedagogiska praktiker. Ämnesinnehållsligt fokuserar min forskning på matematik och naturvetenskap.

Undervisningsintressen
Jag undervisar på forskarutbildnings- och magisternivån inom områden som pedagogisk psykologi, Lärande, kommunikation och IT, distansutbildning och flexibelt lärande och analys av interaktion.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, distansutbildning, flexibelt lärande, IT, IKT

Senaste publikationer

Conditions Influencing Mathematics Teachers´ Uptake of Digital Tools – a Systematic Literature Review
Marie Utterberg, Johan Lundin, Berner Lindström
In P. Resta & S. Smith (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2017 (pp. 2016-2029). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Making collaboration work - developing boundary work and boundary awareness in emergency exercises
A. Andersson, Berner Lindström
Journal of Workplace Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Work-based learning through negotiated projects - exploring learning at the boundary
Anne Algers, Berner Lindström, Lars Svensson
Higher Education, Skills and Work-Based Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Can Children Enhance Their Arithmetic Competence by Playing a Specially Designed Computer Game?
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Elisabeth Rietz Leppänen, Torgny Ottosson, Berner Lindström
Cursiv, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fingu—A Game to Support Children’s Development of Arithmetic Competence: Theory, Design and Empirical Research
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Jonas Emanuelsson, Torgny Ottosson, Elisabeth Rietz Leppänen et al.
International Perspectives on Teaching and Learning Mathematics with Virtual Manipulatives, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Resources and Filters – Analysing the Digital Divide in a 1:1 Environment.
Therése Haglind, Anna-Lena Godhe, Berner Lindström
International Journal for Infonomics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring the Relationship between Sanctioned and Unsanctioned Laptop use in a 1:1 Classroom.
Martin Tallvid, Johan Lundin, Lars Svensson, Berner Lindström
Journal of Educational Technology & Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional development of teachers in a MOOC
Niklas Karlsson, Anna-Lena Godhe, Linda Bradley, Berner Lindström
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Creating multimodal texts in language education - Negotiations at the boundary
Anna-Lena Godhe, Berner Lindström
Research and Practice in Technology Enhanced Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 90

2017

Conditions Influencing Mathematics Teachers´ Uptake of Digital Tools – a Systematic Literature Review
Marie Utterberg, Johan Lundin, Berner Lindström
In P. Resta & S. Smith (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2017 (pp. 2016-2029). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Making collaboration work - developing boundary work and boundary awareness in emergency exercises
A. Andersson, Berner Lindström
Journal of Workplace Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Work-based learning through negotiated projects - exploring learning at the boundary
Anne Algers, Berner Lindström, Lars Svensson
Higher Education, Skills and Work-Based Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Can Children Enhance Their Arithmetic Competence by Playing a Specially Designed Computer Game?
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Elisabeth Rietz Leppänen, Torgny Ottosson, Berner Lindström
Cursiv, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fingu—A Game to Support Children’s Development of Arithmetic Competence: Theory, Design and Empirical Research
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Jonas Emanuelsson, Torgny Ottosson, Elisabeth Rietz Leppänen et al.
International Perspectives on Teaching and Learning Mathematics with Virtual Manipulatives, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

Resources and Filters – Analysing the Digital Divide in a 1:1 Environment.
Therése Haglind, Anna-Lena Godhe, Berner Lindström
International Journal for Infonomics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring the Relationship between Sanctioned and Unsanctioned Laptop use in a 1:1 Classroom.
Martin Tallvid, Johan Lundin, Lars Svensson, Berner Lindström
Journal of Educational Technology & Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Professional development of teachers in a MOOC
Niklas Karlsson, Anna-Lena Godhe, Linda Bradley, Berner Lindström
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Creating multimodal texts in language education - Negotiations at the boundary
Anna-Lena Godhe, Berner Lindström
Research and Practice in Technology Enhanced Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 90

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?