Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@ait.gu.se
031-786 2205
0766-182205

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillman forskar och utbildar inom Informatik med inriktning mot lärande och är docent vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi, Göteborgs universitet. Hans arbete går över gränserna mellan pedagogik, människa-datorinteraktion, och teknik- och vetenskapsstudier. Han är docent i pedagogik och har en bakgrund i designen av teknik för lärande. I sin forskning undersöker Thomas hur olika tekniker påverkar lärande som en individuell, social och kulturell process. Detta arbete är relevant för att förstå hur vi lär oss i relation till teknik, hur vi bäst kan utforma eller anpassa teknik för att stödja lärande, och hur vi kan arbeta med teknik som en del av undervisning och lärande.

Thomas studerade industridesign och jobbade i flera år som industri-, interaktions- och utställningsdesigner innan han fortsatte sin utbildning i samhällsvetenskapen och tog en doktorsexamen i pedagogik från University of Ottawa. Han fick docentur från Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och har varit gästforksare vid Oxford Internet Institute vid University of Oxford. År 2018 blev Thomas medarbetare på Insitutionen för tillämpad informationsteknologi. Han tweeta vid @th0mashi11man

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av digitala register över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter. Du kan läsa mer om hans metodutvecklingsarbete här.

Pågående forskningsprojekt:

 

Senaste publikationer

Stack overflow - Informal learning and the global expansion of professional development and opportunities in programming?
Markus Nivala, Alena Seredko, Tanya Osborne, Thomas Hillman
IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, Paper i proceeding 2020
Paper i proceeding

TEACHERS’ IDENTITY WORK IN A PROFESSIONAL FACEBOOK GROUP
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
International Journal of Information Technology Education: Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s
Neil Selwyn, Thomas Hillman, Rebecca Eynon, Giselle Ferreira, Jeremy Knox et al.
Learning, Media & Technology, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“Going on Trial”: Teachers’ team performance in social media groups when facing problematic work-related issues
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 69

2020

Stack overflow - Informal learning and the global expansion of professional development and opportunities in programming?
Markus Nivala, Alena Seredko, Tanya Osborne, Thomas Hillman
IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, Paper i proceeding 2020
Paper i proceeding

TEACHERS’ IDENTITY WORK IN A PROFESSIONAL FACEBOOK GROUP
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
International Journal of Information Technology Education: Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s
Neil Selwyn, Thomas Hillman, Rebecca Eynon, Giselle Ferreira, Jeremy Knox et al.
Learning, Media & Technology, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

“Going on Trial”: Teachers’ team performance in social media groups when facing problematic work-related issues
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 69

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ait.gu.se/om-institutionen/avdelningen-for-larande--kommunikation-och-it/personal/?tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fait.gu.se%2Fom-institutionen%2Favdelningen-for-larande--kommunikation-och-it%2Fpersonal%2F%3Fprint%3Dtrue%26userId%3Dxhilth%26userName%3DThomas%2BHillman&userId=xhilth&userName=Thomas+Hillman
Utskriftsdatum: 2020-08-14