Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Oskar Lindwall

Universitetslektor

Oskar Lindwall
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
oskar.lindwall@ait.gu.se
031-786 2038
0766-182038

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Oskar Lindwall

Forskningsintressen
Med en bakgrund i kognitionsvetenskap, kommunikationsvetenskap och pedagogik har jag ett intresse för frågor kring social ordning, kunskapsutveckling och teknologi. Intresset har tagit flera olika uttryck, men har de senare åren allt mer präglats av en etnometodologisk ansats och videobaserade studier av teknologianvändning i högre utbildning. Bland annat har jag studerat studerat kritik i arkitektutbildning, slöjdlärarutbildning, tandläkarutbildning och kirurgträning. Parallellt med de empiriska studierna har jag ett intresse för metodologiska frågor kring användningen av video inom samhällsvetenskaplig forskning.

Undervisningsintressen
Jag föreläser på kurser på grund, avancerad och forskarutbildningsnivå kring frågor om lärande och IT, social interaktion, högre utbildning och kvalitativ metod. De senaste åren har jag ansvarat för forskarutbildningskurser om användningen av video i forskning.

Nyckelord
Etnometodologi, konversationsanalys, högre utbildning, social interaktion

Senaste publikationer

Att ge och ta kritik
Oskar Lindwall
Sånt vi bara gör, Stockholm, Carlssons, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instructions as Grammars for Action
Oskar Lindwall
OFTI 2018, 20-21 September, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The comfort of powerpoint: Sequencing and unpacking in lecturing work
Frode Guribye, Oskar Lindwall
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Moving Forward: In Search of Synergy Across Diverse Views on the Role of Physical Movement in Design for STEM Education
Dor Abrahamson, Alejandro Andrade, Arthur Bakker, Mitchel Nathan, Candace Walkington et al.
Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 2, International Society of the Learning Sciences., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Online instructional videos and the demonstration and acquisition of practical skills.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Barry Brown, Thomas Hillman
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“Are you asking me or are you telling me”: Challenges, evidence and knowledge.
Oskar Lindwall
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 61 - 70 av 71

2007

Ways of listening and the role of examples in handicraft education
Anna Ekström, Oskar Lindwall
Paper presented at the Fourth Nordic Conference on Cultural and Activity Research, June 15-17, 2007, Oslo, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Embroideries, chain stitches and embodied inquiry: Being instructed in handicraft
Oskar Lindwall, Anna Ekström
Paper presented at the 12th Biennal EARLI conference, Aug 28 - Sept 1, 2007, Budapest, Hungary, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Understanding and formulations of understanding in interaction: Students carrying out structured tasks in mechanics
Oskar Lindwall, Gustav Lymer
Paper presented at the 12th Biennal EARLI conference, Aug 28 - Sept 1, 2007, Budapest, Hungary, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2007
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2006

Instructional work in sloyd education
Anna Ekström, Oskar Lindwall
the First International Research Conference on Slyd, Arts and Crafts/Design, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2006
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2005

Approaching interactive engagement tasks: grounds for relevance and irrelevance in a computer-based mechanics lab
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Berner Lindström, Jonte Bernhard
COSIL, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Microcomputer based laboratories and interactive lecture demonstrations: Characterising the differences that makes a difference
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Marie Degerman, Berner Lindström, Jonte Bernhard
ESERA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Theoretical Constructs and Concrete Work: Making Mechanics Visible in a Physics Lab
Oskar Lindwall, Gustav Lymer
EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2005
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vulgar competence, ethnomethodological indifference and curricular design
Oskar Lindwall, Gustav Lymer
Koschmann, T., Suthers, D. & Chan, T-W. (eds). "Computer supported collaborative learning 2005: the next 10 years! proceedings from the International Conference on Computer Supported Collaborative Learning 2005", Tapei, May30-June 4, 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

2004

Visar 61 - 70 av 71

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?