Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Oskar Lindwall

Universitetslektor

Oskar Lindwall
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
oskar.lindwall@ait.gu.se
031-786 2038
0766-182038

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Oskar Lindwall

Forskningsintressen
Med en bakgrund i kognitionsvetenskap, kommunikationsvetenskap och pedagogik har jag ett intresse för frågor kring social ordning, kunskapsutveckling och teknologi. Intresset har tagit flera olika uttryck, men har de senare åren allt mer präglats av en etnometodologisk ansats och videobaserade studier av teknologianvändning i högre utbildning. Bland annat har jag studerat studerat kritik i arkitektutbildning, slöjdlärarutbildning, tandläkarutbildning och kirurgträning. Parallellt med de empiriska studierna har jag ett intresse för metodologiska frågor kring användningen av video inom samhällsvetenskaplig forskning.

Undervisningsintressen
Jag föreläser på kurser på grund, avancerad och forskarutbildningsnivå kring frågor om lärande och IT, social interaktion, högre utbildning och kvalitativ metod. De senaste åren har jag ansvarat för forskarutbildningskurser om användningen av video i forskning.

Nyckelord
Etnometodologi, konversationsanalys, högre utbildning, social interaktion

Senaste publikationer

Att ge och ta kritik
Oskar Lindwall
Sånt vi bara gör, Stockholm, Carlssons, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instructions as Grammars for Action
Oskar Lindwall
OFTI 2018, 20-21 September, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The comfort of powerpoint: Sequencing and unpacking in lecturing work
Frode Guribye, Oskar Lindwall
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Moving Forward: In Search of Synergy Across Diverse Views on the Role of Physical Movement in Design for STEM Education
Dor Abrahamson, Alejandro Andrade, Arthur Bakker, Mitchel Nathan, Candace Walkington et al.
Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 2, International Society of the Learning Sciences., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Online instructional videos and the demonstration and acquisition of practical skills.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Barry Brown, Thomas Hillman
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“Are you asking me or are you telling me”: Challenges, evidence and knowledge.
Oskar Lindwall
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 71

2009

Contrasting the use of tools for presentation and critique: Some cases from architectural education
Gustav Lymer, Jonas Ivarsson, Oskar Lindwall
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Questions, instructions and modes of listening in the joint production of guided action: A study of student-teacher collaboration in handicraft education
Anna Ekström, Oskar Lindwall, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

The ”crit” as a hybrid activity: Negotiating assessment in architectural education.
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
Paper presented at the Language and Mind Conference, July 14-16, Odense, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The accountability of the real: Place and authenticity in architectural education
Gustav Lymer, Jonas Ivarsson, Oskar Lindwall
Paper presented at Space, Interaction, & Discourse. Aalborg, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The visible and the invisible: Analysing learning and understanding in school science lab work
Oskar Lindwall
Paper presented at the 6th International Conference on Conceptual Change , August 23-25, Turku, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Looking, listening and crocheting: Bein instructed in handicraft
A Ekström, Oskar Lindwall
Paper presented at Multimodality and learning: New perspective on knowledge, representation and communication, June 19-20, London. 2008, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instruktion och imitation: Hantverkets responsiva pedagogik
Oskar Lindwall, Anna Ekström
I H. Rystedt & R. Säljö (red.), Kunskap och människans redskap: Teknik och lärande , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

The Dark Matter of Lab Work: Illuminating the Negotiation of Disciplined Perception in Mechanics
Oskar Lindwall, Gustav Lymer
Journal of the Learning Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lab work in science education, Instruction, inscription, and the practical achievement of understanding
Oskar Lindwall
Linköping, Linköping University, Department of Theme Research, Doktorsavhandling 2008
Doktorsavhandling

Att ge och ta kritik: Examination i arkitektutbildning som hybrid aktivitet
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
K. Borg & V. Lindberg (Red.), Kunskapande, kommunikation och bedömning i gestaltande utbildning, Stockholm, Stockholms universitets förlag, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 71

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?