Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Oskar Lindwall

Universitetslektor

Oskar Lindwall
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
oskar.lindwall@ait.gu.se
031-786 2038
0766-182038

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Oskar Lindwall

Forskningsintressen
Med en bakgrund i kognitionsvetenskap, kommunikationsvetenskap och pedagogik har jag ett intresse för frågor kring social ordning, kunskapsutveckling och teknologi. Intresset har tagit flera olika uttryck, men har de senare åren allt mer präglats av en etnometodologisk ansats och videobaserade studier av teknologianvändning i högre utbildning. Bland annat har jag studerat studerat kritik i arkitektutbildning, slöjdlärarutbildning, tandläkarutbildning och kirurgträning. Parallellt med de empiriska studierna har jag ett intresse för metodologiska frågor kring användningen av video inom samhällsvetenskaplig forskning.

Undervisningsintressen
Jag föreläser på kurser på grund, avancerad och forskarutbildningsnivå kring frågor om lärande och IT, social interaktion, högre utbildning och kvalitativ metod. De senaste åren har jag ansvarat för forskarutbildningskurser om användningen av video i forskning.

Nyckelord
Etnometodologi, konversationsanalys, högre utbildning, social interaktion

Senaste publikationer

Show Them or Involve Them? Two Organizations of Embodied Instruction
Bryn Evans, Oskar Lindwall
Research on Language and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On pause: How Online Instructional Videos are Used to Achieve Practical Tasks.
Sylvaine Tuncer, Barry Brown, Oskar Lindwall
Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems., ACM Digital Library, Paper i proceeding 2020
Paper i proceeding

Tactile understandings, anatomical training, and human cadavers
Sean Michael Smith, Oskar Lindwall
5th Copenhagen Multimodality Day, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Achieving practical tasks with online video tutorials: the collaborative production of instructed actions
Sylvaine Tuncer, Oskar Lindwall, Barry Brown
IIEMCA, Mannheim, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Details, granularity and laic analysis in instructional demonstrations
Oskar Lindwall
IIEMCA, Mannheim, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att ge och ta kritik
Oskar Lindwall
Sånt vi bara gör, Stockholm, Carlssons, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instructions as Grammars for Action
Oskar Lindwall
OFTI 2018, 20-21 September, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The comfort of powerpoint: Sequencing and unpacking in lecturing work
Frode Guribye, Oskar Lindwall
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 76

2010

Arranging for visibility
Jonas Ivarsson, Hans Rystedt, Oskar Lindwall, Åsa Mäkitalo
Paper presented at the European Association for the study of Science and Technology conference, Trento, Italy, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

2009

Instructed and accomplished visibilities: The relevance of ethnomethodology for the study of educational practices
Gustav Lymer, Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson
The 82nd Annual Meeting of the Japan Sociological Society, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Arenas for learning and the road to citizenship
Oskar Lindwall, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
London, Beyond Current Horizons, Rapport 2009
Rapport

Att göra det osynliga synligt: Instruktion, interaktion och teknologi i fysiklaborationer
Oskar Lindwall
Jonas Linderoth (ed.) Individ, teknik och lärande, Stockholm, Carlsson bokförlag, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Contrasting the use of tools for presentation and critique: Some cases from architectural education
Gustav Lymer, Jonas Ivarsson, Oskar Lindwall
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Questions, instructions and modes of listening in the joint production of guided action: A study of student-teacher collaboration in handicraft education
Anna Ekström, Oskar Lindwall, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

The ”crit” as a hybrid activity: Negotiating assessment in architectural education.
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
Paper presented at the Language and Mind Conference, July 14-16, Odense, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The accountability of the real: Place and authenticity in architectural education
Gustav Lymer, Jonas Ivarsson, Oskar Lindwall
Paper presented at Space, Interaction, & Discourse. Aalborg, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The visible and the invisible: Analysing learning and understanding in school science lab work
Oskar Lindwall
Paper presented at the 6th International Conference on Conceptual Change , August 23-25, Turku, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 76

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?