Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Wolmet Barendregt

Universitetslektor

Wolmet Barendregt
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
wolmet.barendregt@ait.gu.se

Besöksadress: Lindholmen Forskningsgången 6 , Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Wolmet Barendregt

Personlig presentation

Wolmet Barendregt har en master i Datavetenskap från Radboud Universitet Nijmegen i Nederländerna. Efter några år som funktionell designer och interaktionsdesigner doktorerade hon i Industri Design på Eindhoven University of Technology i Eindhoven 2006. Titeln på hennes avhandling vad 'Evaluating fun and usability in computer games with young children'.

Efter att hon flyttade till Sverige i 2006 blev hon postdok på Göteborgs universitet. Just nu är hon docent inom interaktionsdesign.

Undervisning

Wolmet har varit kursansvarig och har undervisat i många olika kurser, båda i masterprogrammet för Interaktionsdesign och i magister- och masterprogrammen i Lärande, Kommunikation och IT.

Handledning

Wolmet har handlett flera studenter på båda grundläggande och avancerad nivå.

Doktorander (nuvarande/disputerade):

  • Huvudhandledare Peter Börjesson, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Jens Ideland, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Alex Yuan Gao, Institutionen för Information Technology, Uppsala Universitet
  • Bihandledare för Sofia Serholt, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2017)
  • Bihandledare för Urban Carlén, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2010)

Forskningsområden

Interaktionsdesign

Pedagogiska spel

Participatory Design

Sociala robotar

Forskningsprojekt

Media

Wolmets forskning om robotar i skolan har fått mycket uppmärksamhet i olika medier, till exempel GP och TV4.

Wolmet brukar regelbundet delta i Vetenskapsfestivalen, speciellt i skolprogrammet. Hon deltar också i #PopUpDig konferensen.

Senaste publikationer

Teachers' Expected and Perceived Gains of Participation in Classroom Based Design Activities
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, E. Eriksson, Olof Torgersson, T. Bekker
CHI '19 Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , ACM Digital Library, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What's Missing: The Role of Instructional Design in Children's Games-Based Learning
L. Benton, A. Vasalou, Wolmet Barendregt, Leona Bunting, A. Revesz et al.
Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

When robot personalisation does not help: Insights from a robot-supported learning study
Alex Gao, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid, Ginevra Castellano
Proceedings of RO-MAN'. 27th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, IEEE, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Uncovering Failures of Game Design for Educational Content (and How to Fix Them)
Kay Berkling, Heiko Faller, Micha Piertzik, Wolmet Barendregt, Laura Benton
Computers Supported Education, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Merits of Situated Evaluation as an Alternative UX Evaluation Method to Understand Appropriation
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Liza Arvidsson et al.
Interaction Design & Architecture(s), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Intermediate-Level Knowledge in Child-Computer Interaction
Wolmet Barendregt, Tilde Bekker, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Asimina Vasalou et al.
Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children, Pages 699-704, ACM Press, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Modelling the Roles of Designers and Teaching Staff when Doing Participatory Design with Children in Special Education
Wolmet Barendregt, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Tilde Bekker et al.
Proceedings of the 15th Participatory Design Conference: Full Papers - Volume 1, PDC '18, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Editorial: Special Issue on Assumptions About the Concept of Childhood and the Roles of Children in Design
Tilde Bekker, Wolmet Barendregt, Helle Marie Skovbjerg, Monica Landoni, Emma Nichol et al.
International Journal of Child-Computer Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 67

2013

Exploring the Potential of the Drawing Intervention Method for Design and Evaluation by Young Children
Wolmet Barendregt, Mathilde Bekker
Proceedings of CHI - WiP, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

EMOTE: Embodied-perceptive tutors for empathy-based learning in a game environment
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Tiago Ribeiro, Ginevra Castellano, Ana Paiva et al.
European Conference on Games Based Learning, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Towards Empathic Virtual and Robotic Tutors
Ginevra Castellano, Ana Paiva, Arvid Kappas, Ruth Aylett, Helen Hastie et al.
Lecture Notes in Computer Science, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

Development and Evaluation of Fingu: A Mathematics iPad Game Using Multi-touch Interaction
Wolmet Barendregt, Berner Lindström, Elisabeth Rietz Leppänen, Ingemar Holgersson, Torgny Ottosson
Proceedings of IDC 2012, June 12–15, 2012, Bremen, Germany, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

You Have to Die! Parents and Children Playing Cooperative Games
Wolmet Barendregt
Proceedings of IDC 2012, June 12–15, 2012, Bremen, Germany, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

Fingers as tools for doing and learning basic arithmetics
Berner Lindström, Ingemar Holgersson, Torgny Ottosson, Wolmet Barendregt
Symposium: « Embodied and material aspects of cognition: implications for research and practice » Skriv! Les! The Nordic Conference on Writing and Reading University of Stavanger, Norway 30.05. - 01.06., 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

KanjiLearningLabDemo: Memorizing Kanji in a Playful Way
Wolmet Barendregt, Tobias Sehlberg, Neil Rubens
5th European Conference on Games Based Learning, Athens, Greece, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

The influence of the level of free-choice learning activities on the use of an educational computer game
Wolmet Barendregt, Mathilde Bekker
Computers and education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Children may have started to expert drag-and-drop instead of point-and-click
Wolmet Barendregt, Mathilde Bekker
Proceedings of CHI2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Visar 51 - 60 av 67

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?