Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Wolmet Barendregt

Universitetslektor

Wolmet Barendregt
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
wolmet.barendregt@ait.gu.se

Besöksadress: Lindholmen Forskningsgången 6 , Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Wolmet Barendregt

Personlig presentation

Wolmet Barendregt har en master i Datavetenskap från Radboud Universitet Nijmegen i Nederländerna. Efter några år som funktionell designer och interaktionsdesigner doktorerade hon i Industri Design på Eindhoven University of Technology i Eindhoven 2006. Titeln på hennes avhandling vad 'Evaluating fun and usability in computer games with young children'.

Efter att hon flyttade till Sverige i 2006 blev hon postdok på Göteborgs universitet. Just nu är hon docent inom interaktionsdesign.

Undervisning

Wolmet har varit kursansvarig och har undervisat i många olika kurser, båda i masterprogrammet för Interaktionsdesign och i magister- och masterprogrammen i Lärande, Kommunikation och IT.

Handledning

Wolmet har handlett flera studenter på båda grundläggande och avancerad nivå.

Doktorander (nuvarande/disputerade):

  • Huvudhandledare Peter Börjesson, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Jens Ideland, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Alex Yuan Gao, Institutionen för Information Technology, Uppsala Universitet
  • Bihandledare för Sofia Serholt, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2017)
  • Bihandledare för Urban Carlén, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2010)

Forskningsområden

Interaktionsdesign

Pedagogiska spel

Participatory Design

Sociala robotar

Forskningsprojekt

Media

Wolmets forskning om robotar i skolan har fått mycket uppmärksamhet i olika medier, till exempel GP och TV4.

Wolmet brukar regelbundet delta i Vetenskapsfestivalen, speciellt i skolprogrammet. Hon deltar också i #PopUpDig konferensen.

Senaste publikationer

Teachers' Expected and Perceived Gains of Participation in Classroom Based Design Activities
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, E. Eriksson, Olof Torgersson, T. Bekker
CHI '19 Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , ACM Digital Library, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What's Missing: The Role of Instructional Design in Children's Games-Based Learning
L. Benton, A. Vasalou, Wolmet Barendregt, Leona Bunting, A. Revesz et al.
Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

When robot personalisation does not help: Insights from a robot-supported learning study
Alex Gao, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid, Ginevra Castellano
Proceedings of RO-MAN'. 27th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, IEEE, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Uncovering Failures of Game Design for Educational Content (and How to Fix Them)
Kay Berkling, Heiko Faller, Micha Piertzik, Wolmet Barendregt, Laura Benton
Computers Supported Education, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Merits of Situated Evaluation as an Alternative UX Evaluation Method to Understand Appropriation
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Liza Arvidsson et al.
Interaction Design & Architecture(s), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Intermediate-Level Knowledge in Child-Computer Interaction
Wolmet Barendregt, Tilde Bekker, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Asimina Vasalou et al.
Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children, Pages 699-704, ACM Press, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Modelling the Roles of Designers and Teaching Staff when Doing Participatory Design with Children in Special Education
Wolmet Barendregt, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Tilde Bekker et al.
Proceedings of the 15th Participatory Design Conference: Full Papers - Volume 1, PDC '18, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Editorial: Special Issue on Assumptions About the Concept of Childhood and the Roles of Children in Design
Tilde Bekker, Wolmet Barendregt, Helle Marie Skovbjerg, Monica Landoni, Emma Nichol et al.
International Journal of Child-Computer Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 67

2015

Getting it Right – Unfolding Factors for Reporting on Participatory Design with Children with Special Needs
Wolmet Barendregt, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Olof Torgersson
Workshop Unfolding Participation in conjunction with the The Fifth Decennial Aarhus Conference 17- 21 August 2015, Aarhus, Denmark, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

2014

Teaching Interaction Design and Children: Understanding the Relevance of Theory for Design.
M.M. Bekker, Wolmet Barendregt, P. Markopoulos, J. Read
Interaction Design & Architecture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ Views on the Use of Empathic Robotic Tutors in the Classroom
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, I. Leite, H. Hastie, A. Jones et al.
23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, Edinburgh, Scotland, IEEE, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Comparing a Humanoid Tutor to a Human Tutor Delivering an Instructional Task to Children
Sofia Serholt, Christina Basedow, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid
14th IEEE-RAS International Conference on Humanoid Robots, Humanoids 2014; Madrid; Spain; 18 November 2014 through 20 November 2014, IEEE, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Child-Robot Interaction: Social Bonding, Learning and Ethics
Wolmet Barendregt, Ana Paiva, Arvid Kappas, Asimina Vasalou, Carl Heath et al.
Workshop proceedings of Interaction Design and Children Conference IDC´14, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Students’ Attitudes towards the Possible Future of Social Robots in Education
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Workshop proceedings of RO-MAN 2014, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Digital Fabrication by IDAC – Aims, Steps and Transferable Principles
Eva Eriksson, Wolmet Barendregt, Staffan Björk, Olof Torgersson, Magnus Eriksson et al.
FabLearn Europe 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Including Children with Disabilities in the Design Process
Wolmet Barendregt, Karin Slegers, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Carl Heath et al.
Workshop Proceedings of Interaction Design and Children Conference IDC´14, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Towards Empathic Artificial Tutors
Amol Deshmuck, Ginevra Castellano, Arvid Kappas, Wolmet Barendregt, Fernando Nabais et al.
Proceedings of the 8th ACM/IEEE international conference on Human-robot interaction, HRI 13. Tokyo, Japan — March 03 - 06, 2013 , ACM/IEEE, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Lessons from the Evaluation of Game for Developing Number Sense
Wolmet Barendregt, Niklas Karlsson, Berner Lindström, Elisabeth Rietz Leppänen, Ingemar Holgersson et al.
Chi 2013 Workshop, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 41 - 50 av 67

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?