Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@ait.gu.se
031-786 2205
0766-182205

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillmans arbete går över gränserna mellan pedagogik, människa-datorinteraktion, och teknik- och vetenskapsstudier. Han är docent i pedagogik och har en bakgrund i designen av teknik för lärande. I sin forskning undersöker Thomas hur olika tekniker påverkar lärande som en individuell, social och kulturell process. Detta arbete är relevant för att förstå hur vi lär oss i relation till teknik, hur vi bäst kan utforma eller anpassa teknik för att stödja lärande, och hur vi kan arbeta med teknik som en del av undervisning och lärande.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av digitala register och inspelningar över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter. Du kan läsa mer om hans metodutvecklingsarbete här.

Pågående forskningsprojekt:

 

Senaste publikationer

TEACHERS’ IDENTITY WORK IN A PROFESSIONAL FACEBOOK GROUP
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
International Journal of Information Technology Education: Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s
Neil Selwyn, Thomas Hillman, Rebecca Eynon, Giselle Ferreira, Jeremy Knox et al.
Learning, Media & Technology, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“Going on Trial”: Teachers’ team performance in social media groups when facing problematic work-related issues
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 68

2016

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Considering external resource use in forum discussions as an indicator of citizen scientist learning
Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
European Citizen Science Association Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires and sharing apps - Norms for participation in a teacher profession-based social media group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for EARLI – SIG 10, 21 and 25 conference 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Powers forming the digitized teacher subjectivity: Self-technologies and algorithmic powers
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Foucault at 90, University of West Scotland, Ayr campus. June 22-23 2016, Scotland. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Situated Social Media Use: A Methodological Approach to Locating Social Media Practices and Trajectories
Thomas Hillman, Alexandra Weilenmann
Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Science and Gamification: The Odd Couple?
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Igor Stankovic
Proceedings of the 2015 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, Poster (konferens) 2015
Poster (konferens)

Designing Futures for Learning in the Crowd: New Challenges and Opportunities for CSCL
Marisa Ponti, Niclas Hagen, Thomas Hillman, Dick Kasperowski, Christopher Kullenberg et al.
Lindwall, O., Häkkinen, P., Koschman, T. Tchounikine, P. & Ludvigsen, S. (Eds.) (2015). Exploring the Material Conditions of Learning: The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Fishing for followers: Using hashtags as like bait in social media
Beata Jungselius, Thomas Hillman, Alexandra Weilenmann
Internet Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digitala teknologier omformas i matematikundervisining
Thomas Hillman, Roger Säljö
A. Lantz-Andersson & R. Säljö (Red.), Lärare i den uppkopplade skolan, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 68

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ait.gu.se/om-institutionen/avdelningen-for-larande--kommunikation-och-it/personal/?publicationPageNumber=5&selectedTab=2&userId=xhilth
Utskriftsdatum: 2020-07-02