Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Oskar Lindwall

Universitetslektor

Oskar Lindwall
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
oskar.lindwall@ait.gu.se
031-786 2038
0766-182038

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Oskar Lindwall

Forskningsintressen
Med en bakgrund i kognitionsvetenskap, kommunikationsvetenskap och pedagogik har jag ett intresse för frågor kring social ordning, kunskapsutveckling och teknologi. Intresset har tagit flera olika uttryck, men har de senare åren allt mer präglats av en etnometodologisk ansats och videobaserade studier av teknologianvändning i högre utbildning. Bland annat har jag studerat studerat kritik i arkitektutbildning, slöjdlärarutbildning, tandläkarutbildning och kirurgträning. Parallellt med de empiriska studierna har jag ett intresse för metodologiska frågor kring användningen av video inom samhällsvetenskaplig forskning.

Undervisningsintressen
Jag föreläser på kurser på grund, avancerad och forskarutbildningsnivå kring frågor om lärande och IT, social interaktion, högre utbildning och kvalitativ metod. De senaste åren har jag ansvarat för forskarutbildningskurser om användningen av video i forskning.

Nyckelord
Etnometodologi, konversationsanalys, högre utbildning, social interaktion

Senaste publikationer

Show Them or Involve Them? Two Organizations of Embodied Instruction
Bryn Evans, Oskar Lindwall
Research on Language and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On pause: How Online Instructional Videos are Used to Achieve Practical Tasks.
Sylvaine Tuncer, Barry Brown, Oskar Lindwall
Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems., ACM Digital Library, Paper i proceeding 2020
Paper i proceeding

Tactile understandings, anatomical training, and human cadavers
Sean Michael Smith, Oskar Lindwall
5th Copenhagen Multimodality Day, Copenhagen, Denmark, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Achieving practical tasks with online video tutorials: the collaborative production of instructed actions
Sylvaine Tuncer, Oskar Lindwall, Barry Brown
IIEMCA, Mannheim, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Details, granularity and laic analysis in instructional demonstrations
Oskar Lindwall
IIEMCA, Mannheim, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att ge och ta kritik
Oskar Lindwall
Sånt vi bara gör, Stockholm, Carlssons, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Instructions as Grammars for Action
Oskar Lindwall
OFTI 2018, 20-21 September, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The comfort of powerpoint: Sequencing and unpacking in lecturing work
Frode Guribye, Oskar Lindwall
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 76

2014

Touch and tactility as an instructional resource – Investigating the embodied work of teaching and learning handicraft
Oskar Lindwall, Anna Ekström
4th International Conference on Conversation Analysis, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The limits of professional vision: The observability and reportability of endodontic procedures
Oskar Lindwall, Gustav Lymer
4th International conference Applied Linguistics and Professional Practice, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

To follow the materials The detection, diagnosis and correction of mistakes in craft education
Anna Ekström, Oskar Lindwall
Interacting with objects: Language, materiality, and social activity, Amsterdam, John Benjamins, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Contrasting recollections with video in post-simulation debriefings
Elin Johansson, Hans Rystedt, Oskar Lindwall
4th International Conference on Conversation Analysis 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Do you see? Questions of visibility in educational broadcasts of endodontic treatments
Gustav Lymer, Oskar Lindwall
4th International Conference on Conversation Analysis, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Träning och bedömning av professionellt agerande i simulatormiljö
Charlott Sellberg, Hans Rystedt, Oskar Lindwall, Olle Lindmark, Johan Hartler et al.
Chalmers annual Conference on Teaching and Learning (KUL2014), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Pedagogical use of video for feedback and reflection in simulation-based team-training
Elin Johansson, Hans Rystedt, Oskar Lindwall, Torben Nordahl Amorøe
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2013). ABSTRACTS [VERSION 1.6 | 2013-10-14], Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Disciplinary Conditions for Assessment and Instruction: Examples from Four Settings
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Christian Greiffenhagen
IIEMCA 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 76

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?