Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Wolmet Barendregt

Universitetslektor

Wolmet Barendregt
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
wolmet.barendregt@ait.gu.se

Besöksadress: Lindholmen Forskningsgången 6 , Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Wolmet Barendregt

Personlig presentation

Wolmet Barendregt har en master i Datavetenskap från Radboud Universitet Nijmegen i Nederländerna. Efter några år som funktionell designer och interaktionsdesigner doktorerade hon i Industri Design på Eindhoven University of Technology i Eindhoven 2006. Titeln på hennes avhandling vad 'Evaluating fun and usability in computer games with young children'.

Efter att hon flyttade till Sverige i 2006 blev hon postdok på Göteborgs universitet. Just nu är hon docent inom interaktionsdesign.

Undervisning

Wolmet har varit kursansvarig och har undervisat i många olika kurser, båda i masterprogrammet för Interaktionsdesign och i magister- och masterprogrammen i Lärande, Kommunikation och IT.

Handledning

Wolmet har handlett flera studenter på båda grundläggande och avancerad nivå.

Doktorander (nuvarande/disputerade):

  • Huvudhandledare Peter Börjesson, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Jens Ideland, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Alex Yuan Gao, Institutionen för Information Technology, Uppsala Universitet
  • Bihandledare för Sofia Serholt, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2017)
  • Bihandledare för Urban Carlén, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2010)

Forskningsområden

Interaktionsdesign

Pedagogiska spel

Participatory Design

Sociala robotar

Forskningsprojekt

Media

Wolmets forskning om robotar i skolan har fått mycket uppmärksamhet i olika medier, till exempel GP och TV4.

Wolmet brukar regelbundet delta i Vetenskapsfestivalen, speciellt i skolprogrammet. Hon deltar också i #PopUpDig konferensen.

Senaste publikationer

Teachers' Expected and Perceived Gains of Participation in Classroom Based Design Activities
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, E. Eriksson, Olof Torgersson, T. Bekker
CHI '19 Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , ACM Digital Library, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What's Missing: The Role of Instructional Design in Children's Games-Based Learning
L. Benton, A. Vasalou, Wolmet Barendregt, Leona Bunting, A. Revesz et al.
Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

When robot personalisation does not help: Insights from a robot-supported learning study
Alex Gao, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid, Ginevra Castellano
Proceedings of RO-MAN'. 27th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, IEEE, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Uncovering Failures of Game Design for Educational Content (and How to Fix Them)
Kay Berkling, Heiko Faller, Micha Piertzik, Wolmet Barendregt, Laura Benton
Computers Supported Education, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Merits of Situated Evaluation as an Alternative UX Evaluation Method to Understand Appropriation
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Liza Arvidsson et al.
Interaction Design & Architecture(s), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Intermediate-Level Knowledge in Child-Computer Interaction
Wolmet Barendregt, Tilde Bekker, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Asimina Vasalou et al.
Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children, Pages 699-704, ACM Press, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Modelling the Roles of Designers and Teaching Staff when Doing Participatory Design with Children in Special Education
Wolmet Barendregt, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Tilde Bekker et al.
Proceedings of the 15th Participatory Design Conference: Full Papers - Volume 1, PDC '18, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Editorial: Special Issue on Assumptions About the Concept of Childhood and the Roles of Children in Design
Tilde Bekker, Wolmet Barendregt, Helle Marie Skovbjerg, Monica Landoni, Emma Nichol et al.
International Journal of Child-Computer Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 67

2016

Can Children Enhance Their Arithmetic Competence by Playing a Specially Designed Computer Game?
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Elisabeth Rietz Leppänen, Torgny Ottosson, Berner Lindström
Cursiv, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Perspectives on Digital Fabrication and Making in Special Education
Eva Eriksson, Peter Börjesson, Carl Heath, Wolmet Barendregt, Olof Torgersson et al.
FabLearn Europe 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Teachers’ pedagogical mathematical awareness in diverse child-age-groups
Camilla Björklund, Wolmet Barendregt
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fingu—A Game to Support Children’s Development of Arithmetic Competence: Theory, Design and Empirical Research
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Jonas Emanuelsson, Torgny Ottosson, Elisabeth Rietz Leppänen et al.
International Perspectives on Teaching and Learning Mathematics with Virtual Manipulatives, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Teachers’ Pedagogical Mathematical Awareness in Swedish Early Childhood Education
Camilla Björklund, Wolmet Barendregt
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Designing technology for and with developmentally diverse children: a systematic literature review
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, Eva Eriksson, Olof Torgersson
IDC '15 Proceedings of the 14th International Conference on Interaction Design and Children, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Science Fiction and the Reality of HCI: Inspirations, Achievements or a Mismatch
Omar Mubin, Mohammad Obaid, Wolmet Barendregt, Simeon Simoff, Morten Fjeld
Proceedings of the Annual Meeting of the Australian Special Interest Group for Computer Human Interaction, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Designing Robotic Teaching Assistants: Interaction Design Students' and Children's Views’
Mohammad Obaid, Wolmet Barendregt, Patricia Alves-Oliveira, Ana Paiva, Morten Fjeld
International Conference on Social Robotic, Springer, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Empathic Robotic Tutors for Personalised Learning: A Multidisciplinary Approach
Aidan Jones, Dennis Kuster, Christina Anne Basedow, Patrícia Alves-Oliveira, Sofia Serholt et al.
Lecture Notes in Computer Science - Social Robotics, Springer, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 67

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?