Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@ait.gu.se
031-786 2205
0766-182205

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillmans arbete går över gränserna mellan pedagogik, människa-datorinteraktion, och teknik- och vetenskapsstudier. Han är docent i pedagogik och har en bakgrund i designen av teknik för lärande. I sin forskning undersöker Thomas hur olika tekniker påverkar lärande som en individuell, social och kulturell process. Detta arbete är relevant för att förstå hur vi lär oss i relation till teknik, hur vi bäst kan utforma eller anpassa teknik för att stödja lärande, och hur vi kan arbeta med teknik som en del av undervisning och lärande.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av digitala register och inspelningar över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter. Du kan läsa mer om hans metodutvecklingsarbete här.

Pågående forskningsprojekt:

 

Senaste publikationer

“Going on trial”: Teachers’ team performance in social media when facing a critical incident
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s
Neil Selwyn, Thomas Hillman, Rebecca Eynon, Giselle Ferreira, Jeremy Knox et al.
Learning, Media & Technology, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Rendering controversial socioscientific issues legible through digital mapping tools
Anne Solli, Åsa Mäkitalo, Thomas Hillman
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 66

2016

Social media souvenirs: Expanded experiences through visitor photography
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Museums and Visitor Photography: Redefining the Visitor Experience, MuseumEtc., Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Traces of engagement: narrative-making practices with smartphones on a museum field trip
Thomas Hillman, Alexandra Weilenmann, Beata Jungselius, Tiina Leino Lindell
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Marketing and promotion of branded food items by adolescent Instagram users
Christopher Holmberg, John Chaplin, Thomas Hillman, Christina Berg
Presented at the 11th Nordic Nutrition Conference (NNC 2016) in Gothenburg, Sweden. Abstract published in Food & Nutrition Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The ‘politics of sharing’ in a large teacher professional Facebook group: Links, topics and discourses entangled with policy
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Mona Lundin, Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson
Internet, policy and politics 2016, Theme “The platform Society” 22-23 Sept, 2016, University of Oxford, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Adolescents' Photo Food Presentation in Social Media
Christopher Holmberg, John Chaplin, Thomas Hillman, Christina Berg
ISBNPA annual meeting in Cape town, South Africa, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Adolescents' communication of high calorie low nutrient food items in image-based social media
Christopher Holmberg, John Chaplin, Thomas Hillman, Christina Berg
European Obesity Summit 2016 Abstract Book, a supplement of Obesity Facts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Engaging with controversy maps in a school science context
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
Fostering deliberative argumentation in schools towards the constitution of a deliberative democracy. 12th ICLS conference June 20-24 2016 in Singapore., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Considering external resource use in forum discussions as an indicator of citizen scientist learning
Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
European Citizen Science Association Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 66

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ait.gu.se/om-institutionen/avdelningen-for-larande--kommunikation-och-it/personal/?publicationPageNumber=4&selectedTab=2&userId=xhilth&userName=Thomas+Hillman
Utskriftsdatum: 2019-12-14