Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@ait.gu.se
031-786 2205
0766-182205

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillmans arbete går över gränserna mellan pedagogik, människa-datorinteraktion, och teknik- och vetenskapsstudier. Han är docent i pedagogik och har en bakgrund i designen av teknik för lärande. I sin forskning undersöker Thomas hur olika tekniker påverkar lärande som en individuell, social och kulturell process. Detta arbete är relevant för att förstå hur vi lär oss i relation till teknik, hur vi bäst kan utforma eller anpassa teknik för att stödja lärande, och hur vi kan arbeta med teknik som en del av undervisning och lärande.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av digitala register och inspelningar över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter. Du kan läsa mer om hans metodutvecklingsarbete här.

Pågående forskningsprojekt:

  • Professionalitet och förtroende för AI och autonoma system - Financeras av Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program - Humanities and Society (WASP-HS)
  • Lärares digitala arbete - i balans mellan krav och stöd? - Finansieras av Forte

 

Senaste publikationer

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rendering controversial socioscientific issues legible through digital mapping tools
Anne Solli, Åsa Mäkitalo, Thomas Hillman
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 63

2017

Social Media As Arenas For Teacher Professional Development
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Louise Peterson
Konferens bidrag: ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The culture of contribution in citizen science: Programs and anti-programs
Dick Kasperowski, Thomas Hillman
Annual Meeting of the Society for Social Studies of Science (4S). August 30 - September 2, 2017. STS (In)Sensibilities. Boston, USA, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Online instructional videos and the demonstration and acquisition of practical skills.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Barry Brown, Thomas Hillman
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Getting It Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Dick Kasperowski, Christopher Kullenberg
CSA 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Mobile Wellbeing
M. Rost, J. Rooksby, Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman, P. Dobrin et al.
Proceedings of the Nordichi '16: The 9th Nordic Conference on Human-Computer Interaction - Game Changing Design, ACM, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Social media souvenirs: Expanded experiences through visitor photography
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Museums and Visitor Photography: Redefining the Visitor Experience, MuseumEtc., Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Traces of engagement: narrative-making practices with smartphones on a museum field trip
Thomas Hillman, Alexandra Weilenmann, Beata Jungselius, Tiina Leino Lindell
Learning, Media & Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 63

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?