Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sofia Serholt

Universitetslektor

Sofia Serholt
Universitetslektor
sofia.serholt@ait.gu.se
031-786 6555
0766-186555

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Sofia Serholt

Sofia är universitetslektor i Tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid avdelningen för lärande, kommunikation och IT. Hon har en doktorsexamen inom samma ämne från Göteborgs universitet, samt en lärarexamen i Engelska och Lärande och IT. Tidigare arbetade hon bland annat på Högskolan väst som forskningsassistent inom barn–robot interaktion samtidigt som hon genomförde en postdok inom interaktionsdesign vid Chalmers tekniska högskola.

Sofia bedriver forskning inom människa–robot interaktion, utbildningsvetenskap, etik, interaktionsdesign och participatory design. Hennes forskningsintresse rör användandet av robotteknik i skolan, i synnerhet s.k. humanoida robotar som fungerar som pedagogiska verktyg i olika roller såsom lärare eller lärlingar. Specifikt fokuserar hennes forskning på barns interaktionsmönster med robotar, t.ex. social interaktion och problematiska situationer som kan uppkomma i barns samspel med robotar, men också etiska dilemman rörande användningen av robotar i skolan utifrån lärares och elevers perspektiv. Sofia har även forskat kring design av digitala tjänster för folkbibliotek. Forskningen har i huvudsak bedrivits inom internationella forskningsprojekt.

Sofia undervisar för närvarande inom magisterprogrammet lärande, kommunikation och IT, och har tidigare undervisat och handlett studenter inom IT och lärande samt interaktionsdesign på magister- och masternivå vid Chalmers och Göteborgs universitet. Hon har även undervisat på gymnasiet.

Forskningsprojekt

Forskargrupper

Media

Sofias forskning kring robotar har fått uppmärksamhet i olika medier såsom TV4, Sveriges Radio (P1, P3, P4, och Radio Sweden), GP, Metro, NyTeknik, och ScienceNews. Hon har även medverkat i olika magasin, bloggar och podcasts som t.ex. Skolvärlden, Skolporten, Meet the Education Researcher, Föräldrakraft, Skolsnack, Omvärldsbloggen och IT-fakultetens magasin, samt intervjuats och skrivit forskningsbevakning på uppdrag av Skolverket. Hon har även medverkat i olika populärvetenskapliga evenemang såsom Framtidens lärande, Almedalsveckan, SETT Syd, Internetdagarna, BETT Show, Särskolans rikskonferens, Café å lär, och Robotveckan, samt gästföreläst på universitet i Sverige och Finland.

Utvalda publikationer

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2019

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, 2017

Senaste publikationer

Potentials and Challenges for User-generated Video Content in Public Libraries
Daisy Yoo, Sofia Serholt, Nathália Novais, Eva Eriksson, Clemens Klokmose et al.
Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, ACM, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

PARTICIPATE: Capturing knowledge in public library activities
Carla Groschel, Peter Dalsgaard, Clemens N. Klokmose, Henrik Korsgaard, Eva Eriksson et al.
Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, ACM, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Opportunities and challenges for technology development and adoption in public libraries
Sofia Serholt, Eva Eriksson, Peter Dalsgaard, Raphaëlle Bats, Alix Ducros
Proceedings of the 10th ACM Nordic Conference on Human-Computer Interaction, New York, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Breakdowns in children's interactions with a robotic tutor: A longitudinal study
Sofia Serholt
Computers in Human Behavior, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Robots Tutoring Children: Longitudinal Evaluation of Social Engagement in Child-Robot Interaction
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Proceedings of NordiCHI 2016, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Utvalda publikationer

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2019

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, 2017

Visar 11 - 19 av 19

2016

Students’ Normative Perspectives on Classroom Robots
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Dennis Kuester, Aidan Jones, Patrícia Alves-Oliveira et al.
What Social Robots Can and Should Do, IOS Press, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Are we really adressing the human in human-robot interaction? Adopting the phenomenologically-situated paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Pamela Lindgren, Mohammad Obaid
CFP Robophilosophy 2016/Research Network for Transdisciplinary Studies in Social Robotics, TRANSOR 2016, Aarhus, Denmark, 17-21 October 2016, IOS Press, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Map reading with an empathic robot tutor
Lynne Hall, Colette Hume, Sarah Tazzyman, Amol A. Deshmukh, Srinivasan Janarthanam et al.
ACMIEEE International Conference on Human-Robot Interaction, IEEE, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2015

Empathic Robotic Tutors for Personalised Learning: A Multidisciplinary Approach
Aidan Jones, Dennis Kuster, Christina Anne Basedow, Patrícia Alves-Oliveira, Sofia Serholt et al.
Lecture Notes in Computer Science - Social Robotics, Springer, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

2014

Teachers’ Views on the Use of Empathic Robotic Tutors in the Classroom
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, I. Leite, H. Hastie, A. Jones et al.
23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, Edinburgh, Scotland, IEEE, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Comparing a Humanoid Tutor to a Human Tutor Delivering an Instructional Task to Children
Sofia Serholt, Christina Basedow, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid
14th IEEE-RAS International Conference on Humanoid Robots, Humanoids 2014; Madrid; Spain; 18 November 2014 through 20 November 2014, IEEE, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Child-Robot Interaction: Social Bonding, Learning and Ethics
Wolmet Barendregt, Ana Paiva, Arvid Kappas, Asimina Vasalou, Carl Heath et al.
Workshop proceedings of Interaction Design and Children Conference IDC´14, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Students’ Attitudes towards the Possible Future of Social Robots in Education
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Workshop proceedings of RO-MAN 2014, Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

2013

EMOTE: Embodied-perceptive tutors for empathy-based learning in a game environment
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Tiago Ribeiro, Ginevra Castellano, Ana Paiva et al.
European Conference on Games Based Learning, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Visar 11 - 19 av 19

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?