Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Wolmet Barendregt

Universitetslektor

Wolmet Barendregt
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
wolmet.barendregt@ait.gu.se

Besöksadress: Lindholmen Forskningsgången 6 , Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Wolmet Barendregt

Personlig presentation

Wolmet Barendregt har en master i Datavetenskap från Radboud Universitet Nijmegen i Nederländerna. Efter några år som funktionell designer och interaktionsdesigner doktorerade hon i Industri Design på Eindhoven University of Technology i Eindhoven 2006. Titeln på hennes avhandling vad 'Evaluating fun and usability in computer games with young children'.

Efter att hon flyttade till Sverige i 2006 blev hon postdok på Göteborgs universitet. Just nu är hon docent inom interaktionsdesign.

Undervisning

Wolmet har varit kursansvarig och har undervisat i många olika kurser, båda i masterprogrammet för Interaktionsdesign och i magister- och masterprogrammen i Lärande, Kommunikation och IT.

Handledning

Wolmet har handlett flera studenter på båda grundläggande och avancerad nivå.

Doktorander (nuvarande/disputerade):

  • Huvudhandledare Peter Börjesson, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Jens Ideland, Institutionen för Tillämpad IT
  • Bihandledare för Alex Yuan Gao, Institutionen för Information Technology, Uppsala Universitet
  • Bihandledare för Sofia Serholt, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2017)
  • Bihandledare för Urban Carlén, Institutionen för Tillämpad IT, (disputerade i 2010)

Forskningsområden

Interaktionsdesign

Pedagogiska spel

Participatory Design

Sociala robotar

Forskningsprojekt

Media

Wolmets forskning om robotar i skolan har fått mycket uppmärksamhet i olika medier, till exempel GP och TV4.

Wolmet brukar regelbundet delta i Vetenskapsfestivalen, speciellt i skolprogrammet. Hon deltar också i #PopUpDig konferensen.

Senaste publikationer

Teachers' Expected and Perceived Gains of Participation in Classroom Based Design Activities
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, E. Eriksson, Olof Torgersson, T. Bekker
CHI '19 Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , ACM Digital Library, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What's Missing: The Role of Instructional Design in Children's Games-Based Learning
L. Benton, A. Vasalou, Wolmet Barendregt, Leona Bunting, A. Revesz et al.
Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

When robot personalisation does not help: Insights from a robot-supported learning study
Alex Gao, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid, Ginevra Castellano
Proceedings of RO-MAN'. 27th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, IEEE, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Uncovering Failures of Game Design for Educational Content (and How to Fix Them)
Kay Berkling, Heiko Faller, Micha Piertzik, Wolmet Barendregt, Laura Benton
Computers Supported Education, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Merits of Situated Evaluation as an Alternative UX Evaluation Method to Understand Appropriation
Peter Börjesson, Wolmet Barendregt, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Liza Arvidsson et al.
Interaction Design & Architecture(s), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Intermediate-Level Knowledge in Child-Computer Interaction
Wolmet Barendregt, Tilde Bekker, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Asimina Vasalou et al.
Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children, Pages 699-704, ACM Press, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Modelling the Roles of Designers and Teaching Staff when Doing Participatory Design with Children in Special Education
Wolmet Barendregt, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Olof Torgersson, Tilde Bekker et al.
Proceedings of the 15th Participatory Design Conference: Full Papers - Volume 1, PDC '18, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Editorial: Special Issue on Assumptions About the Concept of Childhood and the Roles of Children in Design
Tilde Bekker, Wolmet Barendregt, Helle Marie Skovbjerg, Monica Landoni, Emma Nichol et al.
International Journal of Child-Computer Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 11 - 20 av 67

2018

Making the Child-Computer Interaction Field Grow Up?
Olof Torgersson, Tilde Bekker, Wolmet Barendregt, Eva Eriksson, Christopher Frauenberger
Interactions, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Chefs Know More than Just Recipes: Professional Vision in a Citizen Science Game
Marisa Ponti, Igor Stankovic, Wolmet Barendregt, Bruno Kestemont, Lyn Bain
Human Computation, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Developing a Prototyping Method for Involving Children in the Design of Classroom Robots
Mohammad Obaid, Gökçe Elif Baykal, Asım Evren Yantaç, Wolmet Barendregt
International Journal of Social Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A Critical Examination of Feedback in Early Reading Games
Laura Benton, Asimina Vasalou, Kay Berkling, Wolmet Barendregt, Manolis Mavrikis
Proceedings of CHI 2018, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Exploring Users’ Reactions Towards Tangible Implicit Probes for Measuring Human-Robot Engagement
M. Obaid, Y. Gao, Wolmet Barendregt, G. Castellano
Social Robotics. ICSR 2017, Springer, Cham , Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Personalised Human-Robot Co-Adaptation in Instructional Settings using Reinforcement Learning
Alex Yuan Gao, Wolmet Barendregt, Ginevra Castellano
Persuasive Embodied Agents for Behavior Change (PEACH2017) Workshop at the International conference on Intelligent Virtual Agents (IVA2017), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

StringForce - A forced collaborative interaction game for special education
Wolmet Barendregt, Peter Börjesson, Eva Eriksson, Olof Torgersson
IDC 2017 - Proceedings of the 2017 ACM Conference on Interaction Design and Children, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

2016

Towards an Agenda for Sci-Fi Inspired HCI Research
O. Mubin, M. Obaid, P. Jordan, P. Alves-Oliveria, T. Eriksson et al.
13th International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (Ace 2016), ACM, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Visar 11 - 20 av 67

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?