Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Sofia Serholt

Universitetslektor

Sofia Serholt
Universitetslektor
sofia.serholt@ait.gu.se
031-786 6555
0766-186555

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/lkit
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Sofia Serholt

Sofia är universitetslektor i Tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid avdelningen för lärande, kommunikation och IT. Hon har en doktorsexamen inom samma ämne från Göteborgs universitet, samt en lärarexamen i Engelska och Lärande och IT. Tidigare arbetade hon bland annat på Högskolan väst som forskningsassistent inom barn–robot interaktion samtidigt som hon genomförde en postdok inom interaktionsdesign vid Chalmers tekniska högskola.

Sofia bedriver forskning inom människa–robot interaktion, utbildningsvetenskap, etik, interaktionsdesign och participatory design. Hennes forskningsintresse rör användandet av robotteknik i skolan, i synnerhet s.k. humanoida robotar som fungerar som pedagogiska verktyg i olika roller såsom lärare eller lärlingar. Specifikt fokuserar hennes forskning på barns interaktionsmönster med robotar, t.ex. social interaktion och problematiska situationer som kan uppkomma i barns samspel med robotar, men också etiska dilemman rörande användningen av robotar i skolan utifrån lärares och elevers perspektiv. Sofia har även forskat kring design av digitala tjänster för folkbibliotek. Forskningen har i huvudsak bedrivits inom internationella forskningsprojekt.

Sofia undervisar för närvarande inom magisterprogrammet lärande, kommunikation och IT, och har tidigare undervisat och handlett studenter inom IT och lärande samt interaktionsdesign på magister- och masternivå vid Chalmers och Göteborgs universitet. Hon har även undervisat på gymnasiet.

Forskningsprojekt

Forskargrupper

Media

Sofias forskning kring robotar har fått uppmärksamhet i olika medier såsom TV4, Sveriges Radio (P1, P3, P4, och Radio Sweden), GP, Metro, NyTeknik, och ScienceNews. Hon har även medverkat i olika magasin, bloggar och podcasts som t.ex. Skolvärlden, Skolporten, Meet the Education Researcher, Föräldrakraft, Skolsnack, Omvärldsbloggen och IT-fakultetens magasin, samt intervjuats och skrivit forskningsbevakning på uppdrag av Skolverket. Hon har även medverkat i olika populärvetenskapliga evenemang såsom Framtidens lärande, Almedalsveckan, SETT Syd, Internetdagarna, BETT Show, Särskolans rikskonferens, Café å lär, och Robotveckan, samt gästföreläst på universitet i Sverige och Finland.

Utvalda publikationer

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2019

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, 2017

Senaste publikationer

Potentials and Challenges for User-generated Video Content in Public Libraries
Daisy Yoo, Sofia Serholt, Nathália Novais, Eva Eriksson, Clemens Klokmose et al.
Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, ACM, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

PARTICIPATE: Capturing knowledge in public library activities
Carla Groschel, Peter Dalsgaard, Clemens N. Klokmose, Henrik Korsgaard, Eva Eriksson et al.
Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, ACM, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Opportunities and challenges for technology development and adoption in public libraries
Sofia Serholt, Eva Eriksson, Peter Dalsgaard, Raphaëlle Bats, Alix Ducros
Proceedings of the 10th ACM Nordic Conference on Human-Computer Interaction, New York, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Breakdowns in children's interactions with a robotic tutor: A longitudinal study
Sofia Serholt
Computers in Human Behavior, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Robots Tutoring Children: Longitudinal Evaluation of Social Engagement in Child-Robot Interaction
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Proceedings of NordiCHI 2016, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Utvalda publikationer

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2019

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, 2017

Visar 1 - 10 av 19

2019

Potentials and Challenges for User-generated Video Content in Public Libraries
Daisy Yoo, Sofia Serholt, Nathália Novais, Eva Eriksson, Clemens Klokmose et al.
Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, ACM, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices, Singapore, Springer Nature Singapore Pte Ltd., Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

PARTICIPATE: Capturing knowledge in public library activities
Carla Groschel, Peter Dalsgaard, Clemens N. Klokmose, Henrik Korsgaard, Eva Eriksson et al.
Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, ACM, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Opportunities and challenges for technology development and adoption in public libraries
Sofia Serholt, Eva Eriksson, Peter Dalsgaard, Raphaëlle Bats, Alix Ducros
Proceedings of the 10th ACM Nordic Conference on Human-Computer Interaction, New York, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan et al.
International Journal of Humanoid Robotics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical Robotics – Exploring a New Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård et al.
Proceedings of NordiCHI'18, ACM, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Breakdowns in children's interactions with a robotic tutor: A longitudinal study
Sofia Serholt
Computers in Human Behavior, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones et al.
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Robots Tutoring Children: Longitudinal Evaluation of Social Engagement in Child-Robot Interaction
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Proceedings of NordiCHI 2016, Association for Computing Machinery (ACM), Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 19

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?