Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT

Del av Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid IT-fakulteten

Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT
412 96 Göteborg
Leveransadress: Forskningsgången 6
Besöksadress: Forskningsgången 6, 417 56 Göteborg

Webbplats: www.ait.gu.se/lkit

Viceprefekt: Johan Lundin

Om enheten

LKIT:s arbete är tvärvetenskapligt och involverar personer med bakgrund inom bland annat lingvistik, pedagogik, informatik, datavetenskap, media och kommunikationsvetenskap samt tillämpad IT. Avdelningen ger magisterprogrammet "Lärande, kommunikation och IT", ett antal fristående kurser och är delaktiga i flera andra utbildningar vid Göteborgs universitet samt flera universitetsgemensamma, nationella och internationella forskningssamarbeten och nätverk.

Senaste publikationer

“Going on trial”: Teachers’ team performance in social media when facing a critical incident
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Virtual Learning Sites as Languaging Spaces - Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes, Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s
Neil Selwyn, Thomas Hillman, Rebecca Eynon, Giselle Ferreira, Jeremy Knox et al.
Learning, Media & Technology, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.), New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Selfies in the wild: Studying selfie photography as a local practice
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Mobile Media and Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Inequalities of Professional Learning on Social Media Platforms
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Proceedings of the Weizenbaum Conference, "Challenges of Digital Inequality - Digital Education, Digital Work, Digital Life", Berlin, Germany, 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Rendering controversial socioscientific issues legible through digital mapping tools
Anne Solli, Åsa Mäkitalo, Thomas Hillman
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 19 av 19

Namn Titel Telefon E-post
Arkenback-Sundström, Charlotte Doktorand charlotte.arkenback-sundstrom@ait.gu.se
Barendregt, Wolmet Universitetslektor wolmet.barendregt@ait.gu.se
Ekman, Karin Doktorand 031-772 2432 karin.ekman@ait.gu.se
Ericsson, Elin Doktorand elin.ericsson@ait.gu.se
Gander, Anna Jia Postdoktor anna.jia.gander@ait.gu.se
Grigic Magnusson, Anita Doktorand anita.magnusson@ait.gu.se
Hillman, Thomas Universitetslektor 031-786 2205 thomas.hillman@ait.gu.se
Hård af Segerstad, Ylva Universitetslektor 031-786 3220 ylva.hard-af-segerstad@ait.gu.se
Jungselius, Beata Doktorand/​projektassistent beata.jungselius@ait.gu.se
Kiesewetter, Svea Doktorand 031-786 6061 svea.kiesewetter@ait.gu.se
Lindström, Nils Berner Seniorforskare 031-786 2421 berner.lindstrom@ait.gu.se
Lindwall, Oskar Universitetslektor 031-786 2038 oskar.lindwall@ait.gu.se
Lundin, Johan Professor, Avd-/​sektionschef, inst johan.lundin@ait.gu.se
Ponti, Marisa Universitetslektor 031-786 6190 marisa.ponti@ait.gu.se
Sellberg, Charlott Universitetslektor 031-786 6557 charlott.sellberg@ait.gu.se
Serholt, Sofia Universitetslektor 031-786 6555 sofia.serholt@ait.gu.se
Svensson, Lars Professor, gäst lars.svensson@ait.gu.se
Tallvid, Martin Universitetslektor, adjungerad martin.tallvid@ait.gu.se
von Feilitzen, Mattias Pedagogisk utvecklare 031-786 2744 mattias.von.feilitzen@ait.gu.se

Visar 1 - 19 av 19

Visar 11 - 20 av 66

2018

Coordinating ‘telling’ and ‘showing’ in online video tutorials
Bryn Evans, Oskar Lindwall, Barry Brown, Thomas Hillman
International Conference on Conversation Analysis, 11-15 July, Loughborough University, UK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Choosing and using instructional videos
Thomas Hillman, Oskar Lindwall, Barry Brown, Sylvaine Tuncer
VALS - ASLA: A Video Turn in Linguistics? Methodologie – Analisi – Applications, 6-8 June, Basel, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers 'liking' their work? Exploring the realities of teacher Facebook groups
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
British Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social media groups as arenas for teachers’ collaborative learning through sharing of ideas and engaging in pedagogical discussions
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Thomas Hillman
NERA2018 - 46th CONGRESS Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Getting it Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Christopher Kullenberg, Dick Kasperowski
Citizen Science - Theory and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Teachers' reshaping of professional identity in a thematic FB-group
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 11 - 20 av 66

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2019-08-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ait.gu.se/om-institutionen/avdelningen-for-larande--kommunikation-och-it/?publicationPageNumber=2&selectedTab=3&languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fait.gu.se%2Fenglish%2Fabout-us%2Fdivision-of-learning--communication-and-it%2Fstaff%2F%3Fprint%3Dtrue%26publicationPageNumber%3D7%26selectedTab%3D2%26languageId%3D100001%26userId%3Dxhilth%26userName%3DThomas%2BHillman&userId=xhilth&userName=Thomas+Hillman
Utskriftsdatum: 2019-12-15