Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jonas Ivarsson

Universitetslektor

Jonas Ivarsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
jonas.ivarsson@gu.se
031-786 2473
0766-182473

Besöksadress: Forskningsgången 6 , 41756 Göteborg


Inst tillämpad IT, avd för informatik vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi (Mer information)
412 96 Göteborg
www.ait.gu.se/informatik
Besöksadress: Forskningsgången 6 , 417 56 Göteborg

Om Jonas Ivarsson

Jonas Ivarsson började studera kognitionsvetenskap och kommunikationsstudier innan han 2004 disputerade inom det utbildningsvetenskapliga fältet. 2013 blev han professor i pedagogik med forskning fokuserad på olika teknologiers roll i utvecklingen av kunskap och kompetens. År 2019 flyttade han till informatik vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi. Där är hans roll att leda den framväxande forskningen om Artificiell Intelligens.

Ivarsson har tidigare arbetat som viceprefekt och som vicedekan för forskning vid den utbildningsvetenskapliga fakulteten. För närvarande är han ledamot i Göteborgs universitets styrelse. Han ingår även i universitetets samordningsgrupp för artificiell intelligens och digitalisering under ledning av vicerektor för samverkan.

Ivarsson är en erfaren forskningsledare som för närvarande är huvudansvarig för två större tvärvetenskapliga forskningsprojekt (4 respektive 5 år). Inom dessa projekt samarbetar forskare från en rad olika ämnesbakgrunder, så som radiologi, sociologi, radiofysik, fysiologi, tillämpad IT, pedagogik och kärlkirurgi.

Senaste publikationer

Anesthesiologist to surgeon: Can we let the patient breathe again?
Mikaela Åberg, Jonas Ivarsson
IIEMCA19, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Prototype driven learning and inquiry. A case study of architectural design and conceptualization
Jonas Ivarsson, Todd Nicewonger
Designs for Experimentation and Inquiry. Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Edited By Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger& Mark Elam., Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The politics problem in Four Square. Game design as a blind spot in the management of schoolyard conflicts
Jonas Linderoth, Carl Heath, Jonas Ivarsson, Björn Sjöblom
Paper presented at The 15th annual Game Research Lab Spring Seminar 2019: Urban Play. 14-15 April. Tampere, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visual expertise as embodied practice
Jonas Ivarsson
Frontline Learning Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Intersubjectivity in hypnotic interaction
Erling Fjeldstad, Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson
Intersubjectivity in Action. 11th – 13th May 2017, University of Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Design Imaginaries. Knowledge transformation and innovation in experimental architecture
Jonas Ivarsson, Todd Nicewonger
Mind, Culture and Activity, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

OPTIMISATION OF OCCUPATIONAL RADIATION PROTECTION IN IMAGE-GUIDED INTERVENTIONS: EXPLORING VIDEO RECORDINGS AS A TOOL IN THE PROCESS
Anja Almén, Viktor Sandblom, Hans Rystedt, Alexa von Wrangel, Jonas Ivarsson et al.
Radiation protection dosimetry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Epistemic status and the recognizability of social actions
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
Discourse Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 69

2008

The ”crit” as a hybrid activity: Negotiating assessment in architectural education.
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
Paper presented at the Language and Mind Conference, July 14-16, Odense, Denmark , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The accountability of the real: Place and authenticity in architectural education
Gustav Lymer, Jonas Ivarsson, Oskar Lindwall
Paper presented at Space, Interaction, & Discourse. Aalborg, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Animations in science education
Göran Karlsson, Jonas Ivarsson
Handbook of research on digital information technologies: Innovations, methods, and ethical issues, In T. Hansson (Ed.), Hershey, PA, Information Science Reference, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Changing infrastructures of prospective vision.
Jonas Ivarsson
Paper presented at the International Society for Cultural and Activity Research Conference. San Diego, CA, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Att ge och ta kritik: Examination i arkitektutbildning som hybrid aktivitet
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
K. Borg & V. Lindberg (Red.), Kunskapande, kommunikation och bedömning i gestaltande utbildning, Stockholm, Stockholms universitets förlag, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Technology and contingent architecture
Jonas Ivarsson
Paper presented at the Conference Architectural Inquiries, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

2007

Animated science education: Possible pitfalls of computer supported collaborative learning
Göran Karlsson, Jonas Ivarsson
Paper presented at the CSCL 2007 conference, New Brunswick, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Getting at design knowledge. The art of sequential analysis.
Jonas Ivarsson
Paper presented at the Thirteenth Annual Conference on Language, Interaction, and Social Organization, The University of California, Santa Barbara, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Animated science education: Possible pitfalls of computer supported collaborative learning.
Göran Karlsson, Jonas Ivarsson
Paper presented at the 7th Computer Supported Collaborative Learning conference, New Brunswick, NJ., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

2006

Visar 51 - 60 av 69

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-01-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ait.gu.se/om-institutionen/avdelningen-for-informatik/personal/?tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fait.gu.se%2Fom-institutionen%2Favdelningen-for-informatik%2Fpersonal%2F%3FpublicationPageNumber%3D6%26selectedTab%3D2%26print%3Dtrue%26userId%3Dxivajo&publicationPageNumber=6&selectedTab=2&userId=xivajo
Utskriftsdatum: 2019-10-24