Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Workshop kring interaktionen mellan det digitala och det fysiska samlar forskare och studenter

Nyhet: 2011-09-15

Varför inte kasta information från en mobiltelefon till en annan, eller arbeta på samma digitala whiteboard trots att vi befinner hos på varsin sida av jorden? Vad händer om vi kan använda vilken yta som helst som en display? Detta var bara några av frågeställningarna som var aktuella under den veckolånga workshop som samlat forskare, doktorander, studenter och industrirepresentanter på Lindholmen.

Det kan låta lite som science fiction men för dem som deltagit i veckans workshop är allt redan realiteter, om än med utvecklingspotential. Workshopen har handlat om olika aspekter av interaktionen mellan det digitala och det fysiska som Augmented reality, Multimodal UIs, Handhelds och Tabletops.

Workshopen har letts av Morten Fjeld från Chalmers tillsammans med gästerna Alex Olwal från MIT, USA, Andreas Kunz från ETH Zürich i Switzerland, Masanori Sugimoto från Tokyo University i Japan och Sriram Subramanian från Bristol University i Storbritannien.

Etablerade samarbeten

Det internationella samarbetet hos organisatörerna bygger på etablerade kontakter bland annat mellan universiteten i The Alliance for Global Sustainability - ett partnerskap mellan de fyra tekniska lärosäten Chalmers, MIT, ETH Zürich och universitetet i Tokyo med intentionen att arbeta för en hållbar framtid. Och även om inte veckans workshop handlade om hållbarhet så är samarbetet väl etablerat även inom workshopens område.

- Chalmers och ETH Zürich har ett långtgående samarbete som sträcker sig långt tillbaka i tiden, bland annat kring Människa-Dator-Interaktion och Tabletops, berättar Morten Fjeld.

- Samarbetet omfattar bland annat flera forskningsprojekt och utbyten, fyller Andreas Kunz från ETH i och tillägger att nya är på gång.

Erfarenhetsutbyte, inspiration och feedback

Workshopens huvudsyfte har varit att deltagande doktorander och masterstudenter ska få träffa forskare och andra från sin disciplin för att få feedback på forskningsfrågeställningar och idéer för examensarbeten samt för att inspireras av mer erfarna kollegor. Doktoranderna kommer från flera av Chalmers institutioner, bland annat tillämpad IT och Arkitektur, men även från universitetet i Bergen, Norge. Tillsammans med masterstudenter från Chalmers och övriga deltagare från andra universitet och industrin har de ägnat hela veckan åt olika aktiviteter som föreläsningar, grupparbeten och diskussioner. På programmet har bland annat föreläsningar kring vetenskapliga metoder, forskningskommunikation och karriärplanering stått.

Öppna föreläsningar inom visualiseringsområdet

En del av de föreläsningar som ingått i workshopen har även varit öppna för allmänheten att delta i. Andreas Kunzs föreläsning var en av dem. Föreläsningen handlade till stor del om virtuella samarbetsmiljöer där deltagarna befinner sig på geografiskt olika platser men delar och interagerar på en gemensman arbetsyta. Andreas Kunz betonade vikten av interaktion mellan alla sinnen vid samarbeten.

- Ställningar, gester och ansiktsuttryck måste också överföras med tekniken annars går för mycket viktig information förlorad, menade han.


- Visualisering hjälper oss att fortare
förstå, förklarade Andreas Kunz. Genom
att visulisera data och interagera med
den, begriper vi fortare sammanhang.

Masanori Sugimotos höll en av de andra öppna föreläsningarna och inledde med en presentation av japanernas förhållande till bland annat sina mobiltelefoner. Han fortsatte med att berätta om några av de forskningsprojekt han varit involverad i vid universitetet i Tokyo där han bland annat utforskat möjligheten att kasta information mellan mobiltelefoner och mellan mobiltelefon och exempelvis en skrivare samt att använda mobilens baksida för kontroll och styrning av innehållet. Sugimoto har också undersökt vad man kan gör om mobilen kan fungera som en projektor och alla ytor kan bli en display.


Live demo: “Tangible Tabletop for Emergency Response Management”

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2017-05-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?