Ny professor installerad

alexandra weilenmann

Alexandra Weilenmann är ny professor i interaktionsdesign vid institutionen för tillämpad IT. Fredagen den 13 september höll hon sin installationsföreläsning Tio tankar om skärmtid.

Alexandra Weilenmann disputerade 2003 med avhandlingen Doing Mobility. Sedan dess har både hon, det omgivande samhället och de tekniska artefakterna vi omges av gjort en lång och omvälvande resa.
Alexandra Weilenmanns utgångspunkt var dock den senaste tidens mediala diskussion kring skärmtid, där experter från olika discipliner med jämna mellanrum uttalar sin fasa eller fascination för ämnet – beroende vilket läger i debatten de tillhör. I föreläsningen tog hon upp ett antal metodproblem med tidigare studier i relation till begreppet skärmtid och hur kan vi förstå detta.

– Vi läser ibland att våra hjärnor är kapade och att vi alla har blivit beroende av våra skärmar. Är det verkligen så illa, undrade Alexandra Weilenmann, eller finns det andra förklaringar till varför skärmtid likställs med en drog?

Likt författaren och professorn Bodil Jönsson som skrev boken Tio tankar om tid (1999) resonerade Weilenmann, med utgångspunkt från sin egen forskning, kring (skärm)tid som något som är svårt att fånga, särskilt i en värld där vi alltid är online. Vad är den upplevda tiden och vad är klocktiden, och hur mycket tid uppskattar vi själva att vi lägger framför skärmen om vi fick gissa?

– Vi behöver nyansera diskussionen kring ny teknik och vår tid framför skärmen. Att scrolla på telefonen får vara avkopplande. Ny teknik måste inte alltid generera en högre effektivitet eller ett mer produktivt liv. Skärmen kan också vara social och något vi kan samlas kring. Många av oss, både barn och vuxna, använder skärmen tillsammans med andra. Vi måste också fokusera på hur människor använder sin teknik, vad den betyder och hur den kan stödja oss för ett gott liv.

Sedan sommaren 2019 leder Alexandra Weilenmann den nya avdelningen för människa-datorinteraktion vid institutionen.