Fem frågor till Jonas Landgren, ny prefekt vid institutionen för tillämpad IT

jonas landgrenVem är Jonas Landgren?
Jag är i grunden informatiker och har i mitt arbete fokuserat på organisering av insatser vid krissituationer kopplat till informationsteknologi. En glad person som sysslar bland annat med uthållighetsidrott och tilltalas av att sätta upp utmanande mål och långsiktiga planer och arbetar hårt och envist för att nå målen, både på jobbet och på fritiden. Jag drar gärna igång ett och annat byggprojekt hemmavid, just nu ett växthusbygge och försöker även bidra till mina barns idrottande både som ledare och tränare.

Tillämpad IT har nyligen blivit en renodlad GU-institution efter många års integration med Chalmers. Hur mår tillämpad IT idag efter detta enligt dig?
Ser vi tillbaks tio år är det väldigt tydligt att dåvarande prefekt Urban Nuldén gjorde ett hårt jobb med att forma institutionen till vad den är idag. Vi har sedan dess gått från betydande ekonomiska problem till en ställning med stabil ekonomi. Utan det arbete som Urban åstadkom skulle institutionen inte finnas i den form och ha den kapacitet som vi ser idag.
Tiden med Fredrika Lagergren som prefekt kännetecknades av ett utåtriktat arbete och kanske framförallt det intensiva arbetet med att hantera att vi inte längre skulle vara en del av Chalmers. Dåvarande ledning arbetade hårt för att vi som institution nu står väl rustade som renodlad GU-institution. Med detta sagt så vill jag påstå att institutionen mår väldigt bra tack vare alla fantastiska medarbetare som brinner för att säkerställa utbildning och forskning av hög kvalité.

Vad är viktigast för institutionen de kommande åren?
Vi behöver växa i antal forskare, doktorander och studenter och utveckla arbetet med att attrahera ökade externa medel, synas mer och få till en balans mellan högpresterande arbete på jobbet och livet i stort. Min roll som ledare kommer handla om att skapa förutsättningar för detta och bidra till att individ och grupp kan utvecklas till sin fulla potential.

Vilka ser du som de största utmaningarna för institutionen?
En sak är att få till en bra balans mellan utbildningsmedel och forskningsmedel. Här kan vi till viss del påverka genom att attrahera fler HST och framförallt säkerställa externa medel. Men vi behöver också draghjälp av fakultet och GU centralt kring omfördelning av fakultetsmedel. Vi bedriver utbildningar som är mycket eftertraktade, kanske borde detta synas också i tilldelningen av fakultetsmedlen.

Kommer studenterna att märka någon skillnad med dig som prefekt jämfört med tidigare?
Nej, jag tror inte att det kommer att märkas någon större skillnad. Utbildningarna rullar på som vanligt.

Jonas Landgren tillträder uppdraget den 1 mars och kommer att sitta i rum Bus på våning 4. Samtidigt tillträder Marie Eneman uppdraget som pro-prefekt.