Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Expertkolumn i Expressen - doktorand Beata Jungselius om vett och etikett i sociala medier

Nyhet: 2019-05-07

beata jungseliusTre frågor till Beata Jungselius som med start 7 maj svarar på frågor om vett och etikett i sociala medier i tidningen Expressen.

Varför är det viktigt att lära sig mer om hyfs och uppförande i sociala medier?

Sociala medier har förändrat hur vi kommunicerar. Vi kanske tar kontakt med potentiella arbetsgivare, partners, eller nya vänner och då vill vi generellt inte riskera att det blir fel. Att lära sig använda sociala medier handlar om mer än att lära sig trycka på knappar och ladda ner appar, det är i stor grad ett socialt projekt. Eftersom vi idag i allt större utsträckning använder sociala medier för att kommunicera så behöver vi, på samma sätt som i alla andra för oss nya sociala sammanhang, få koll på de sociala regler och koder som gäller. När vi t.ex. lär oss tala och förstå ett nytt språk så behöver vi inte bara lära oss grammatiska regler och glosor utan förstås även artighetsfraser och idiom. När vi på motsvarande sätt lär oss sociala medier-interaktion så lär vi oss inte bara hur teknologin fungerar utan även t.ex. hur likes kan fungera som socialt stöd, att det är kutym att likea sin bästa väns selfies och att det kan anses oartigt att inte någonsin själv likea bilder postade av någon som likear många av ens egna.

Är vi sämre på att uppföra oss i den digitala världen, än irl?

I många fall är det tyvärr så. Det finns fortfarande de som bakom skärmar och anonyma alias väljer att uttrycka åsikter som de förmodligen inte hade uttryckt om mottagaren stod mittemot dem och de hade varit tvungna att stå till svars för vad de sa. Men i takt med att vi använder sociala medier i allt större utsträckning och låter allt större del av vår kommunikation medieras av mobiler och andra kommunikationsteknologier så suddas även gränsen mellan den digitala och ”verkliga” världen ut. Vi blir även mer vana vid att växla mellan digitala kommunikation och kommunikation irl och skillnaderna mellan de olika formerna av kommunikation blir då mindre. Trots att det finns en del exempel på hur vissa beter sig dåligt i sociala medier så finns det finns även många exempel på det motsatta. Det finns de som upplever att sociala medier ger dem ett stöd som de har svårt att be om och ta till sig irl, andra samlas och möts kring hashtags som skapas i samband med naturkatastrofer eller attentat och finner där en samhörighet med folk på andra fysiska platser.

Vad är det mest spännande eller oförutsedda du hittat i din forskning om sociala medier?

Det som fascinerat mig mest de senaste åren är nog betydelsen av likes och hur det visat sig att användare många gånger tillskriver såväl likes de får som likes de inte får så mycket mening. Det är intressant att vi, på samma sätt som i all kommunikation, tenderar att tolka ord och uttryck på så olika sätt, och hur detta ibland kan få förödande konsekvenser. Irl har vi ju oftast kroppsspråk, ansiktsuttryck och gester som gör det hela enklare. Men vid digital kommunikation så saknas ofta dessa och ett ”ok” eller en tumme upp i text kan därför uppfattas på ett helt annat sätt än irl. De flesta vana användarna har koll, men är man mer ovan vet man inte alltid hur man ska göra. Och det har varit intressant att få prata med folk och förstå hur de lär sig detta.


Fakta
Beata Jungselius är doktorand i tillämpad informationsteknologi och forskar om hur människor använder och kommunicerar med varandra med hjälp av mobil teknologi och sociala medier. För tidningen Expressens räkning kommer hon varje vecka med start 7 maj svara på frågor från läsarna om hyfs, stil och god ton på nätet och i sociala medier. Under hösten 2019 kommer hon att försvara sin avhandling Using social media.

Läs Beatas svar på läsarnas frågor i Expressen här.

Läs mer om Beata och hennes forskning här.
 

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2017-05-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?