Navigate to video: Laptoping
Video (3:34)
Laptoping

Ständig uppkoppling skapar nya beteenden

Skärmsläckarskräck. Skärmsnegling. Online-tics. Vårt användande av laptops och smarta mobiler skapar helt nya vardagsbeteenden, visar en avhandling från Göteborgs universitet. –

tomas lindroth
Tomas Lindroth.

Laptops och mobiler har gått från att vara lyxprodukter till något som finns i alla typer av sammanhang. Innan den mobila tekniken så tittade vi på film framför TV:n, läste morgontidningen vid frukostbordet och besvarade e-post framför den stationära datorn på kontoret. Nu när allt är mobilt kan vi istället kolla film, läsa tidningen och svara på mejl överallt, oavsett tid och plats, säger Tomas Lindroth, avhandlingens författare.

En situation där allt kan göras samtidigt

Han lyfter i sin forskning fram hur människan anpassat sig till mobil teknik och skapat nya beteenden och aktiviteter runt och med tekniken. Han kallar den anpassade människan för laptopare. Slutsatsen är att den mobila tekniken skapar multi-situationer, där laptoparen ständigt nätverkar med andra genom sociala medier och e-post, samtidigt som hen måste förhålla sig till andra människor i fysiska möten i hemmet, i skolan och på jobbet.
– Vi får en situation där allt kan göras samtidigt och det ställer högre krav på den enskilda individen att skapa ett eget utrymme och struktur i vardagen. Till skillnad från förr måste vi själva prioritera och fokusera på det som är viktigt när tekniken - och inte situationerna - längre bestämmer åt oss, säger han.

I sin avhandling har Tomas Lindroth studerat våra vanor kring mobil teknik och analyserat hur vi agerar på möten, i det offentliga rummet och i föreläsningssalen. Framförallt har han undersökt studenter vid Göteborgs universitet och iakttagit hur de beter sig i klassrummet när de använder mobiltelefoner och laptops under föreläsningarna.
– Studenterna tar del av många situationer samtidigt. Vissa sneglar på grannens dataskärm, andra stirrar på sin egen skärm samtidigt som de lyssnar på undervisningen och kollar Facebook eller granskar fakta kring det läraren nyss pratat om, säger han.

Tydligare vett- och etikett behövs

En stor utmaning i och med de nya vardagsbeteenden som vårt användande av laptops och smarta mobiler skapar, är hur vi ska umgås och mötas när vi hela tiden har ögonen på telefonen eller datorn framför oss. Datorn blir en interaktionssköld som tar fokus från det fysiska mötet med andra personer där det kan vara svårt att bli bekräftad. Detta kan leda till konflikter och störningsmoment.
– Konsekvensen av vårt ändrade beteende gör att det kommer växa fram tydligare vett- och etikettsregler, en skärmkultur, kring hur vi ska bete oss och hur vi ska använda våra mobila prylar. Idag vet du inte om kollegan på ett möte som har ögonen på en skärm jobbar, läser en bok eller betalar räkningar säger Tomas Lindroth.

Avhandlingens titel: Being Multisituated – Characterizing Laptoping in Networked Situations

Digital publicering: http://hdl.handle.net/2077/38409

Ordlista för våra nya vanor
  • Skärmsläckarskräck: När du samtalar med någon och mer eller mindre omedvetet snuddar vid styrplattan när skärmsläckaren går igång