Jonas Ivarsson utnämnd till professor - denna gång inom informatik

Jonas Ivarsson är från 19 mars 2020 ny professor i informatik.

Jonas har en bakgrund inom kognitionsvetenskap och var mellan 2013 och 2019 professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 2019 bytte han delvis inriktning och sökte sig till institutionen för tillämpad IT och forskningsområdet informatik.

Grattis Jonas! Hur känns det att bli professor – igen?

Jonas Ivarsson– Tack! Jo det känns bra så klart. Bland vänner och kollegor fanns det ingen större beredskap för den situation som uppstod när jag bytte institution. Att gå från att vara professor till att inte vara det, inom samma universitet, har gett upphov till en del förvånade frågor. Så det är skönt att ordningen är återställd! Men samtidigt är det ju väldigt roligt att rektor, lärarförslagsnämnd och de sakkunniga har ansett att jag har kvalifikationerna för att företräda ämnet informatik, eftersom det är min nya hemvist.

– När jag bytte från utbildningsvetenskap till IT fakulteten var det på grund av mitt allt starkare fokus på användningen av artificiell intelligens i olika sammanhang. Nu har vi finansiering för ett längre forskningsprojekt om tillit och AI. Samtidigt rekryterar vi två nya doktorander till gruppen. Så jag ser fram emot att vara med och utveckla fakultetens forskning om detta.

Intervju från 2019 med Jonas Ivarsson