Johan Lundin befordrad till professor

johan lundinJohan Lundin vid institutionen för tillämpad informationsteknologi har blivit befordrad till professor i informatik med inriktning mot lärande.
– Det känns jätteroligt, dels personligen givetvis, men det är också ett bevis på att vi har en stabil institutionen där forskare ges tid att utvecklas.

2017 beviljades Johan Lundin, tillsammans med forskare från fem andra lärosäten, 12 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för forskarskolan GRADE, en verksamhet som han i år blev ordförande för. Sedan 2015 är han också projektledare för DigitaL, ett mångårigt projekt om lärande i en digitaliserad region tillsammans med Högskolan Väst.

– Mina forskningsintressen rör hur informationsteknik förändrar förutsättningar för lärande och kompetent agerande och hur IT kan nyttjas för att utveckla verksamheter med avseende på lärande och kompetent agerande. I synnerhet berör mitt intresse mobil teknik, och hur denna påverkar och brukas i vardag och arbetsliv, säger han.

Forskningen har främst bedrivits i, eller i nära samarbete med, näringsliv, offentliga organisationer och skolan, samtidigt som han arbetar med handledning av doktorander och är chef för avdelningen Lärande, Kommunikation och IT (LKIT).

Johan Lundin leder också inriktningen mot informationsteknologi vid lärarutbildningens forskarskola, CUL, (Göteborgs universitet) tillsammans med Jonas Ivarsson vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Läs mer om Johan Lundins arbete här.