Global Swede Award till Olena Zakharian

Gabriella Augustsson, UD och Olena Zakharian vid prisceremonin. Foto: Sofia Nahringbauer/Government Offices of Sweden

Olena Zakharian, masterstudent vid institutionen för tillämpad IT, fick Global Swede Award 2019. Priset ges till internationella studenter som excellerat i områden som är nära relaterade till innovation och entreprenörskap.

Olena Zakharian studerar kommunikation och mottog priset tillsammans med andra nominerade studenter från svenska universitet, totalt var de 26 internationella studenter och evenemanget ägde rum på UD den 21 maj.

– Det ordnas ett nätverk av studenter, alumner och forskare för att hjälpa svenska handels- och hållbarhetsmål vilket jag tycker är riktigt bra, säger Olena.

Andra kriterier för Global Swede Award är att vara en aktiv, engagerad och entusiastisk student som kan visa att de är bra representanter för sitt eget land och för Sverige. Olena Zakharian är från Ukraina och fick ett speciellt besök från ambassadören.

– Ukrainas ambassadör var också på plats och vi åt lunch tillsammans alla nominerade och gick till Tekniska Museet tillsammans. Det var en bra dag och jag är mycket glad för att fakulteten nominerade mig.

Olena representerade Göteborgs universitet och kommer hädanefter att ingå i Svenska institutets alumni-nätverk, som idag har cirka 15 000 personer från 140 olika länder.

Nomineringstext
Olena does not only excel in her studies by producing high quality and original work, but also continuously encourages and connects fellow students in an intercultural learning environment. Handling marketing and communication responsibilities at the start-up Checheza, she engages in developing mobile apps with a focus on literacy and numeracy for children in East Africa. As an intern at Ericsson, Olena contributes to advancing Sustainable Development Goals through technological innovation.

Läs mer om Checheza