Game jam om mänskliga rättigheter och ungas rätt att påverka

Helgen 13-14 juni samlas högstadie- och gymnasieungdomar från Göteborg i ett game jam för att utveckla ett nytt digitalt spel om mänskliga rättigheter och ungas rätt att påverka. Tanken är att spelet ska skapa nya strukturer för kontakten mellan unga och politiker.

Trots att delaktighet är en mänsklig rättighet saknar barn och unga i stor utsträckning inflytande i samhället. För att ändra på det utvecklar nu ungdomar i Göteborg, tillsammans med människorättsvetare, forskare vid Göteborgs universitet och spelutvecklare ett spel om mänskliga rättigheter och ungas rätt att påverka.

– Idén med spelet är att öka kunskapen om mänskliga rättigheter och uppmuntra barns och ungas nyfikenhet att utforska sina närområden. De får möjlighet att hitta områden som behöver förbättras, hitta lösningar på problem och påtala dessa till skolor, rektorer och lokala politiker, säger docent Johan Lundin, institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet som tillsammans med Ungdomsrådet Lundby, Chalmers tekniska högskola, MR-piloterna, Playcentric Industries & Institute och Göteborgs stad Lundby driver projektet.

Genom det digitala spelet etableras nya kanaler för barns och ungas inflytande och de kan på så sätt skapa egna lösningar på samhällsutmaningar, påverka utvecklingen och bidra till ett hållbart samhälle där mänskliga rättigheter respekteras.
Spelet ska också bli ett läromedel för skolan och kopplas till mål i läroplanerna, där kunskap om mänskliga rättigheter är en viktig del.

Under våren har en förstudie genomförts där ett underlag till spelet har tagits fram. Helgen 13-14 juni bjuds ungdomar, spelutvecklare och pedagoger in till ett game jam för att skapa en eller flera prototyper till spelet. Det är gratis att delta och inga förkunskaper krävs. Deltagarna väljer själva vad de vill göra – det kan vara att rita bilder på spelbanor eller karaktärer, programmera, 3D-modellera eller hitta på berättelser om karaktärer i spelet. Anmälan till game jammet görs på www.mr-uppdraget.se.

I nästa steg, som inleds i höst, fortsätter spelutvecklingen, speltester genomförs och därefter färdigställs läromedlet.

Vad: Game jam
Var: Collaboratory, Polstjärnegatan 14, våning 2, Lindholmen