Forskare undersöker föreställningar om 2019 års julklapp mobillådan och behöver allmänhetens hjälp

Mobillådan. Årets julklapp 2019 speglar samtidens diskussioner kring skärmtid, psykisk hälsa och oförmågan att umgås som förr. Men tror vi att vår koncentration och vårt umgänge blir bättre av att vi lägger mobiltelefonen i en låda, eller finns det någon annan anledning till att en tom behållare blir årets julklapp? Forskarna Alexandra Weilenmann och Mikael Wiberg vill ta reda på detta och behöver allmänhetens hjälp för att undersöka föreställningar och användningen av mobillådan.

mobillåda

Årets julklapp 2019. Hur påverkar en låda att stoppa mobiltelefonerna i samvaron över jul, nyår och trettonhelgen?

Mobillådan beskrivs av HUI, Handelns utredningsinstitut, som varje år presenterar årets julklapp som "en låda där man kan lägga undan sin mobil för situationer när man vill ha hjälp att koppla ned. Mobillådan kan vara en låda man köper, redan har hemma eller tillverkar själv”.

alexandra weilenmann– Det finns en populär bild, inte sällan i media, av att vi inte kan kontrollera vårt mobiltelefonbeteende och därför behövs en fysisk pryl, i detta fall en låda, som kontrollerar det. Jag misstänker dock att man hellre vill reglera andras användning, än sin egen. Och då särskilt ungdomarnas användning. Under julhelgerna är just en mobiltelefon inte ok att bli uppslukad av jämfört med en bok eller brädspel, säger Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign.

Tidigare julklappar ingår i smarta telefonen
Tittar man på HUI:s lista på tidigare års julklappar ser man hur de var och en för sig (något välvilligt) utgör delar av det vi idag har i vår mobiltelefon. År 1989 var det videokameran som sedan följdes av cd-spelaren (1991), mobiltelefonen (1994), internetpaketet (1996), elektroniskt husdjur (1997), dataspel (1998), DVD-spelare (2000), ljudbok (2006) och senast aktivitetsarmbandet (2014).

– Som konsument är det lätt att bli förvirrad. Ska vi nu hitta ett sätt att inte använda det som vi tidigare år köpt och gett bort? För att förstå användningen av mobillådan vill vi låta människor få komma till tals och genom en enkät svara på totalt 15 frågor som relaterar till mobiltelefonanvändning och förväntningar på mobillådan.

– Vi är särskilt intresserade av att komma i kontakt med dem som har en låda och använder den över jul; för att nå dem har vi skapat en Facebookgrupp där de kan diskutera, skriva inlägg och posta foton. Vi vill titta på fenomenet som forskare och undersöka människors föreställningar och förväntningar på lådan, säger Alexandra Weilenmann.

Enkäten öppen till 13 januari
Frågorna i enkäten tar högst tio minuter att besvara och den finns tillgänglig över helgerna. Resultaten samlas in lagom till att julen städas ut.
– Den 13 januari, tjugonde knut, plockar vi ner formuläret. Och ju fler som svarar, desto mer nyanserad blir vår bild av mobillådan. Vi hoppas på en bred bas av svar och på att de som använder en mobillåda i jul går med i Facebookgruppen och delar med sig av sin jul med lådan, säger Alexandra Weilenmann.

Till enkätstudien Mobillådan Årets julklapp 2019
Till Facebookgruppen Mobillådan – en forskningsstudie

Kontakt

Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign, institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet