Jessica Nordlander nominerad till årets innovativa ledare

jessica nordlanderFem frågor till Jessica Nordlander som har studerat vid institutionen för tillämpad IT och är nominerad till årets innovativa ledare vid Chefgalan för sitt arbete som CDO vid STS Education.

Vem är Jessica Nordlander?
Jessica är 165-168 cm lång och av familjen Nordlander. Kännetecknas av korta ben, pliriga ögon och förstorade framtänder. Funnits representerad på samtliga kontinenter förutom Australien, Nya Guinea, Madagaskar och Antarktis. Söker gärna branta sluttningar mitt på dagen, varken särskilt aktiv på morgonen eller på kvällen.

Vad har du för utbildning?

MSc, Digital Leadership vid institutionen för tillämpad IT.

Du är Chief Digital Officer, CDO, på STS Education. Berätta - vad gör en CDO?

Jag är inte helt säker på vad CDO's i allmänhet håller på med men på STS har jag fokuserat på att vara exekutiv sponsor för förändringsprojekt av transformativ karaktär som uppstår kopplat till digitalisering.
I större bolag kan det vara svårt for enskilda "digitala" avdelningar att driva igenom förändring som påverkar på stor skala och för STS har det varit avgörande att någon i koncernledningen har kunnat hålla i taktpinnen, se helheten, driva på och tilldela resurser. Det fanns även ett enormt behov av att stärka den digitala kompetensen på ledningsgruppsnivå för att kunna fatta bra beslut som leder till ökad digital mognad, både när det gäller att röra oss från ett begränsande till möjliggörande digitalt/tekniskt arv och när det gäller att öka den digitala förmågan, exempelvis genom strategiska rekryteringar och större omorganisationer. Jag har även lett två linjer direkt, vara globala marknads och IT-avdelningar.

Hur ser du på nomineringen till året innovativa ledare?
Om de fokuserar på rätt saker när de delar ut priset så tror jag att det kan göra extremt mycket för Sveriges konkurrenskraft på sikt, så framförallt så blev jag oerhört glad när jag fick veta att priset fanns. Mycket av anledningen till varför vi inte kommer någonstans när det gäller att göra förändringar kopplat till mångfald, digitalisering eller globalisering är ju för att vi inte gör tillräckligt stora förändringar inom ledarskaps- eller kontrollfunktionerna. Det går inte att leda på samma sätt för effektivitet som man bör göra för innovation, man pratar ju mycket om att organisationer måste kunna vara tvåhänta (ambidextrous) och det handlar ju faktiskt om att ledare och chefer måste ha ett 'ambidextrous leadership", man måste klara av att både leda för effektivitet inom det som bolaget tjänar pengar på just nu och för innovation för att kunna fortsätta att tjäna pengar även i framtiden. Alltför ofta blandar man ihop exploration med exploitation - felaktigt tänker man på att göra något man redan gör lite annorlunda eller bättre (eller att bara addera lite teknik) som innovation, men det är ju per definition effektivitet. Att faktiskt skapa plats for innovation kräver helt andra saker av ledarskapet.

Vad utmärker en bra ledare?

Självinsikt. Man måste åtminstone börja där innan man försöker bli bra på något annat sätt.

Chefgalan äger rum den 19 mars i Stockholm. Läs mer.
Se en videointervju med Jessica Nordlander.
Foto: Marcus Bergman, STS Education