Amir Mohagheghzadeh studerar innovationsprocess bakom trafiksäker app

amir mohagheghzadeh180 Chalmersstudenter har under hösten hjälpt Volvo att utveckla trafiksäkra appar för lastbilschaufförer i en ny öppen utvecklingsplattform för Android.
Amir Mohagheghzadeh, doktorand vid institutionen för tillämpad IT, utvärderar nu arbetsprocessen och plattformen som en del av sin avhandling.
– Jag vill veta bakgrunden till idéerna som lett till apparna, hur innovativt tänkande uppstår och hur man hanterar motgångar, säger han.

Enligt Volvo är en av de största orsakerna till olyckor i dag att förare har sin uppmärksamhet någon annanstans än på vägen. Målet är därför att hitta lösningar på hur lastbilschaufförer kan vara uppkopplade i lastbilen genom appar på ett trafiksäkert sätt. Ett gemensamt drag för apparna är att de löser trafiksäkerhetsproblemet med röststyrning och olika former av enkla sveprörelser på telefonen som kan göras utan att chaufförerna behöver ta ögonen från vägen.

Amir Mohagheghzadeh har under hösten följt några av Chalmersstudenterna för att se hur de arbetat tillsammans och tagit sig an motgångar och kläckt idéer som tagit grupperna framåt. Han kommer nu utvärdera arbetet tillsammans med bland annat Volvo AB och HiQ och diskutera hur likande projekt i framtiden kan se ut.
– Jag ser det som en win-win situation. Studenterna får erfarenhet och kunskap genom sitt arbete, och industrin får ta del av studenternas innovativa tänkande till en mycket rimlig kostnad. Sådana här problemlösande processer är vanligtvis mycket kostsamma och tidskrävande, samtidigt som det är svårt att säga hur innovativt tänkande uppstår, säger han.

– Som jag ser det beror det organisationens kontext, och hur man tar bort olika hinder för en tredje parts samarbete och inflytande.

Sammanlagt har han gjort över 25 intervjuer med studenterna, samtidigt som han studerat deras arbetsprocesser. Nu letar han efter ett tillfälle för en komplementerande studie om digitala plattformar inom industrin.

Amir ingår i forskargruppen Digital Infrastructures och är i sitt avhandlingsarbete intresserad av digital innovation och särskilt hur företag kan arbeta med digitala plattformar. Han är nöjd med höstens arbete och förbereder sig nu för en intensiv skrivfas.
– Nu gäller det att få med alla delar i ett paper, och så småningom i avhandlingen som jag hoppas ha klar under 2017, säger han.

FAKTA
Tre vinnande lag presenterades den 10 december och de lag som utvecklat de bästa apparna belönas genom att deltagande i en 24-timmars hackaton där de ges möjlighet att arbeta vidare på sina appar tillsammans med professionella utvecklare. Sammanlagt presenterades 30 appar från studenter i mjukvaruutveckling.
Projektet Amir Mohagheghzadeh studerat heter SICS (Safe Interaction, Connectivity and State) och sker i samarbete mellan Volvo AB och HiQ och finansieras av Vinnova.