40 miljoner kronor till lärarutbildningens digitalisering

Göteborgs universitet har tillsammans med åtta andra svenska lärosäten tilldelats 40 miljoner kronor av Vetenskapsrådet (VR). Pengarna ska gå till att utveckla forskarskolan Upgrade som syftar till att skapa kunskap om digitalisering i relation till lärarutbildningen. – Vi har goda erfarenheter från den pågående forskarskolan Grade med fokus på skolans digitalisering, och har nu lyckats samla de starkaste forskningsmiljöerna i Sverige kring IT, lärande och lärarutbildning under det nya projektnamnet Upgrade, säger Johan Lundin, ordförande för Grade och professor vid institutionen för tillämpad IT.

johan lundinForskarskolan kommer bland annat att leverera ny kunskap för att utveckla lärarutbildningen med fokus på digitalisering och digital undervisning. Minst nio doktorander kommer att antas de kommande åren.

– I och med Upgrade kan vi nu inkludera även lärarutbildning i vårt arbete med den digitalisering som sker inom för-, grund- och gymnasieskolan samt fritidshem runt om i landet. Doktorandprojekten kommer att ske i samarbete med lärarutbildning, skolan och omgivande samhället, säger Johan Lundin.

Den nya forskarskolan heter Upgrade och är ett nationellt samarbete mellan Göteborgs universitet, KTH, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Jönköping, Högskolan Väst, Linneuniversitetet, Mittuniversitetet samt Umeå universitet som är värduniversitet och samordnare för projektet.
– Det är glädjande att VR återigen tror på vårt arbete, säger han.

Vid Göteborgs universitet kommer forskarskolan Upgrade främst att kopplas till institutionen för tillämpad IT.

Läs mer om Grade.

Johan Lundin, professor