Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Robotar i klassrummet förstärker spelbaserat lärande för barn

    [2020-04-03] Virtuella och pedagogiska spel används ofta för så kallat spelbaserat lärande i syfte att stimulera lärandeprocessen i matematik för barn i låg- och mellanstadiet. Ny forskning från Göteborgs universitet och Högskolan Väst visar att eleverna även accepterar sociala och humanoida robotar i klassrummet som spelpartner i en lärandesituation, vilket kan förstärka och utveckla barnens lärande ytterligare.

  • Jonas Ivarsson utnämnd till professor - denna gång inom informatik

    [2020-03-19] Jonas Ivarsson är från 19 mars 2020 ny professor i informatik efter att tidigare ha varit professor i pedagogik, även det vid Göteborgs universitet. Kort intervju med Jonas.

  • Dick Stenmark är nyutnämnd professor i informatik!

    [2020-03-19] Dick Stenmark, sedan 2018 dekan vid IT-fakulteten, har 19 mars 2020 utnämnts till professor i informatik vid Göteborgs universitet. Kort intervju med nye professorn.

  • Norsk lagstiftning misslyckas med att jämställa nynorsk och bokmål inom näringslivet

    [2020-03-06] Norge har ett språk, norska, men två officiella skriftspråk i form av bokmål och nynorsk. Enligt nationell lagstiftning ska norska företag tillgängliggöra sina årsredovisningar på norska men lagen nämner inte specifikt skriftspråk. Av landets största företag använder endast en procent nynorsk i sin årsredovisning, visar forskning från Göteborgs universitet.

  • Tanya Singh på systemvetenskapligt program nominerad till årets tech-tjej

    [2020-02-26] Microsoft presenterar de tio nominerade i Årets tech-tjej 2020 - en utmärkelse som företaget delar ut för 18:e året i rad i syfte att lyfta fram kvinnliga förebilder och inspirera unga kvinnor att söka sig till teknikrelaterade utbildningar. Tanya Singh på vårt systemvetenskapliga program är en av de tio.

  • Matematiklärare upplever tydliga motsättningar mellan digitala läromedel och textböcker

    [2020-02-19] Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar. Ny forskning från Göteborgs universitet visar att lärare upplever att digitala läromedel är ostrukturerade, gör elevernas kunskapsutveckling svår att förstå och erbjuder färre sätt att lära sig på.

  • Doktorandkurs ska lära forskarstuderande skriva kvalitativa ansökningar

    [2020-02-13] En ny kurs vill få forskarstudenter att tänka annorlunda genom att belysa fenomen och teorier inom digital innovation på oväntade sätt. Undervisningen är lokaliserad till olika lärosäten runt om i landet med internationellt renommerade lärare.

  • Understanding trust and artificial intelligence: Jonas Ivarsson om sitt WASP HS-projekt

    [2020-02-07] Jonas Ivarsson, University of Gothenburg, project leader in WASP-HS for the project Professional trust and autonomous systems, will investigate how concerns and fears relating to new technology can affect the development of society.

  • Forskning om digital distansutbildning visar på möjligheter och begränsningar med video

    [2020-01-27] Med avhandlingen Digital Distance Education: A Longitudinal Exploration of Video Technology vill doktoranden Lena Dafgård bättre förstå de möjligheter och begränsningar som finns med användningen av video i digital distansutbildning inom högre utbildning.

  • Ny avhandling pekar på nyckeln till framgångsrik digital innovation

    [2020-01-20] Digital innovation är en av de starkaste transformativa krafterna vi har i dagens samhälle. - Den kommer att få större påverkan på organisationers verksamheter än vad exempelvis ångmaskinen hade på 1700-talet eller järnvägen hade på 1800-talet. Men det finns vissa hinder för att processen ska kunna ta fart, säger doktoranden Hannes Göbel som disputerar med avhandlingen Designing Digital Resourcing där han tittar på olika lösningar.

Fler nyheter

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2018-10-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?