Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Introduktion till digitalisering för lärare, 7,5 hp

Vilken roll spelar informationsteknologin i morgondagens skola? Hur förändrar AI och digitalisering villkoren för hur vi lär oss och hur vi skapar ny kunskap? Nu kan du som är verksam inom skolan och utbildningsväsendet på ett enkelt och snabbt sätt förstå mer.
 

Vårt kurspaket innehåller tre kurser och vänder sig till lärare från grundskola till högre utbildning, som vill fördjupa sig i aktuell forskning om digitalisering och dess betydelse för skolan och för lärande. För att förstå detta komplexa och snabbföränderliga område och få svar på dina frågor har du meriterade forskare och experter inom området till din hjälp.

Den första kursen Introduktion till samhällets digitalisering med fokus på lärande (3,5 hp) presenterar grundläggande begrepp kopplade till digitalisering, samt olika perspektiv på tekniken och dess relationer till undervisning i skolan.

I kursen Introduktion till artificiell intelligens (AI) och lärande (2 hp) får du en övergripande förståelse för hur AI fungerar och hur relationen mellan AI och lärande kan förstås. Du får bekanta dig med forskning om hur AI förändrar relationen mellan människa och maskin i samtiden och framtiden. Vi diskuterar också hur AI påverkar vilken kunskap som blir relevant i framtidens samhälle.

I kursen Introduktion till mobil teknologi och lärande (2 hp) får du stifta bekantskap med forskning som har studerat mobila enheter i relation till lärande och utbildning under de senaste 30 åren. Du får lära dig hur mobil teknik kan användas för att utvidga möjligheterna i utbildning och vilka utmaningar som hänger samman med detta. Vi diskuterar också hur vi kan förstå och förhålla oss till debatterna som omgärdat mobil teknologi, samt hur man som lärare kan hantera mobil teknologi i klassrummet.

INTRODUKTION TILL DIGITALISERING FÖR LÄRARE
Poäng:
7,5 hp
Längd:
20 veckor
Nivå:
grundnivå
Studietakt:
kvartsfart, 25 %
Studietid:
nätbaserade kurser som kan läsas vid sidan av arbete
Språk:
svenska

Vad säger studenten om kurserna?

Namn: Pernilla Backe
Yrke: IKT-pedagog
Ort: Helsingborg

"jag ville få mer kunskap om bakgrunden till regeringens förslag till mobilförbud i svensk skola"

studenten pernilla backeVarför sökte du kurspaketet?
Jag sökte eftersom jag var väldigt nyfiken på hur AI kan användas i skolan och vilka fördelar och nackdelar det finns med AI-styrda läromedel. Särskilt mobil teknologis vara eller icke vara är en brännhet fråga just nu i min verksamhet och jag ville få mer kunskap om bakgrunden till regeringens förslag till mobilförbud i svensk skola.

Vad tycker du har varit bra med kurserna?
Kurserna har varit verklighetsförankrade och tagit upp frågor som är aktuella för pedagoger just nu i skolsverige. Kursinnehållet var varierat med allt ifrån läsning av texter, föreläsningar, test av digitala resurser och olika appar. Texterna och föreläsningarna var aktuella och det kändes som om kursens lärare varit måna om att vi skulle få många olika synvinklar på en och samma fråga.

Via de diskussioner som skedde i gruppen har jag dels fått ökad kunskap om kursernas olika frågor då deltagarna bidragit med eget innehåll, dels har jag fått en inblick hur pedagoger från skilda delar av Sverige har det i sin verksamhet och hur de resonerar kring skolans digitalisering. Det ger mig perspektiv på min egen verksamhet,

Vad tycker du behöver utvecklas?

Då vi var ganska många deltagare i gruppen blev det bekymmersamt för de som svarade sist på diskussionsfrågorna. Det fanns helt enkelt inte så mycket mer att tillägga. Önskvärt hade det varit här att vi hade blivit uppdelade i grupper om tio som diskuterade en viss fråga och sedan kunde vi få tillgång till andra gruppers svar.

Hur tänker du använda de kunskaper du fått i kurserna, i ditt eget arbete?
I vår kommer jag att ha föreläsningar och workshops som berör kursens innehåll dels för mina IKT- inspiratörer i kommunen, dels för pedagoger ute på de enskilda skolorna. Rektorsgruppen kommer också att få ta del av mina lärdomar kring mobil teknologi och AI.

Är det något du skulle vilja säga till den som funderar på att söka kurspaketet i vår?

Ta dig tid att utforska alla de digitala resurser som man får prova på i kurserna samt att läsa alla de inlägg som kurskamraterna gör – där finns det mycket att inspireras och lära av.

Om institutionen

Vi bedriver kritisk och tillämpningsnära forskning av högsta kvalitet med stor relevans för det omgivande samhället. Institutionens forskare finns mitt i debatten och bidrar till att förklara och problematisera IT- och samhällsrelaterade utmaningar knutna till samhällets digitalisering.

Hos oss utvecklas individens kunskap och förmåga att analysera, förstå och hantera olika aspekter av IT likväl som samspelet mellan människan och tekniken inom områden som exempelvis digital innovation, blockchain, IT och skolan, sociala medier, e-Hälsa, krisberedskap, kognition, kommunikation, Internet of Things och digital förvaltning.

Institutionen är placerad i det kunskapsintensiva klustret på Lindholmen där verksamheten har ett väl utvecklat samarbete med såväl näringsliv och offentlig sektor som det civila samhället.

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2020-02-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ait.gu.se/Lediga+tj%C3%A4nster/?tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fait.gu.se%2FLediga%2Btj%25C3%25A4nster%2F%3Fprint%3Dtrue&print=true
Utskriftsdatum: 2020-04-09