Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Markus Andersson

Markus Andersson är tredjeårsstudent på kandidatprogrammet
Systemvetenskap: IT, människa, organisation.

Man lär sig inte i första hand att programmera på det här programmet, snarare att bli analytiker och systemdesigner

Jobbade tidigare som egenföretagare

Innan utbildningen i systemvetenskap jobbade Markus Andersson som egenföretagare, där en del av arbetet innefattade att hjälpa andra företag och organisationer att identifiera sina roller, samt att relatera rollerna till sin verksamhet.

Som pappaledig fick Markus nya perspektiv och började reflektera över sitt arbete. Han insåg att han saknade en djupare teoretisk underbyggnad för vad det var han höll på med. Den förståelse Markus hade för området grundade sig på erfarenhet och spridda teoretiska kunskaper. Nu ville han skaffa sig en både bred och djup teoretisk kunskapsbas för sitt framtida arbete som systemutvecklare med inriktning på verksamhetsstyrning.

På vilka grunder fattas beslut och vem fattar besluten?

- Jag gick och puttade på en barnvagn ett år och funderade, säger Markus. Jag var i synnerhet intresserad av Vem, Vad och Hur när det gäller beslutsfattande och beslutsströmningar inom företagsverksamhet. På vilka grunder fattas beslut och vem fattar egentligen besluten? Det är inte alltid så att det är de personer som är utsedda att fatta beslut som verkligen fattar dem – och vad beror det i så fall på? ”Vem utsåg A till projektledare när B är bättre lämpad?” Jag funderade på sociala strukturer, hierarkier och maktstrukturer, på varför vissa roller innefattar makt utan att mandat finns i själva tjänstebeskrivningen.

Människor styr system, system styr verksamheter...

- Det som lockade mig med kandidatprogrammet i systemvetenskap var just relationen IT, människa och organisation. Människor styr system, system styr verksamheter, verksamheter styr människor – det blir en loop. Programmet har mycket fokus på IT-ledning och hur man designar och modellerar komplexitet. Det handlar om att skapa en modell av verksamheten för att sätta den i ett sammanhang med sin omvärld.

Markus menar att företagen själva sällan förstår processerna kring informationssystem och IT i sin egen verksamhet fullt ut. Man har svårt att se hur de verkliga rollerna i företaget ser ut och därför drar man inte alltid nytta av de mer eller mindre informella processer som äger rum. Med en större förståelse för vad som händer inom hela verksamheten kan man uppnå en betydligt högre effektivitet.

- Det finns inte någon ”silverbullet”, men genom att inse att det finns ett problem i verksamheten och relatera till det är förändringsprocessen påbörjad, säger Markus. Det gäller att skapa struktur: Vad är det som genererar det här problemet? Varför är det ett problem?

Människan som resurs och IT som ett verktyg

Några av Markus favoritkurser under utbildningen har varit IT, ledning, styrning, Affärssystem, E-government och E-business samt kursen Verksamhetsutveckling. Kurserna är bland annat inriktade på att se människan som resurs och IT som ett verktyg.

- Vi måste sätta oss in i för vem vi egentligen designar
systemen, säger Markus. Först när vi förstår kundens behov och hur de verkligen jobbar, kan vi leverera rätt system.

Bred och tvärvetenskaplig utbildning

Markus poängterar att programmet i systemvetenskap är en bred och tvärvetenskaplig utbildning. De läser kurser i interaktionsdesign, modellering, människa–data-interaktion, men också kurser i Java-programmering till exempel. Objektorienterad analys och design är några av kärnbegreppen i utbildningen.

- Att läsa systemvetenskap har varit en stor a-ha upplevelse för mig, säger Markus. Jag har jobbat med stora delar av det här ett antal år och har en förförståelse för hur det fungerar i organisationer, men tidigare hade många företagsproblem karaktären av ett spöke kopplat till frasen ”Så här har det alltid fungerat”. Nu kan jag se strukturen bakom och vet även svaret på många av de frågor som ställdes kring ”varför”.

- Man lär sig inte i första hand att programmera på det här
programmet, snarare att bli analytiker och systemdesigner, menar Markus.

Nästa steg är en masterutbildning i IT Management

Efter kandidatprogrammet i systemvetenskap har Markus Andersson tänkt läsa vidare på masterprogrammet i IT Management – och kan mycket gärna tänka sig en forskarutbildning efter det. Markus säger att det är viljan att förstå systemen som holistiska fenomen som driver honom.

- Förenklat utryckt, det är helheten som formar delarna, men man måste även förstå delarna för att kunna relatera dem rätt till helheten.

 

Januari 2011


Text: Catharina Jerkbrant
Foto: Johan Wingborg

Tredje året på programmet i systemvetenskap

Markus AnderssonVi måste sätta oss in i för VEM vi egentligen designar systemen, säger Markus. Först när vi förstår kundens behov och hur de verkligen jobbar, kan vi leverera rätt system.

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2012-11-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?