Webbkarta

Erfarenheter från det nystartade programmet i kognitionsvetenskap

Filippa Hellmark Killick och Ahmed Nafe är studenter på programmet i kognitionsvetenskap som startade hösten 2014. Här uttalar de sig om sina erfarenheter efter lite drygt en termin.

Filippa Hellmark Killick:Fillipa Hellmark Killick

– Jag hade läst socialantropologi och nationalekonomi innan jag sökte programmet. Ekonomi hade för lite fokus på människan för att passa mig så den här utbildningen i kognition lät spännande på det sättet. Jag läste samhällsvetenskaplig inriktning på gymnasiet, men var också intresserad av naturorienterade ämnen, främst biologi. Den biten får jag också i det här programmet – det blir en rolig blandning!

– För mig handlar utbildningen mycket om vad som händer när vi interagerar – med andra människor eller med datorer och teknik överlag. Jag har bland annat börjat inse vilken process det är att fatta beslut. Bara det att ”förklara” en mening – det lyfter lingvistiken som också ingår.

– Jag har upptäckt nya områden som jag inte trodde skulle vara så roliga som de är – ett sådant är artificiell intelligens! Olika discipliner tar hjälp av varandra, vilket vidgar vyerna jättemycket och vi är också en ganska blandad grupp studenter där vi kan ge input till varandra och fylla kunskaps- eller erfarenhetsluckor om så behövs.

– Jag vill antagligen läsa vidare efter min kandidatexamen. I framtiden hade det varit väldigt givande att kunna bidra till exempel inom skolvärlden – att vara med och skapa förändring i de strukturer som skolan har idag! Jag är intresserad av frågor som hur vi tar in kunskap och lär oss saker, hur man bäst minns och hur man stimulerar kunskapsinhämtning!

Ahmed Nafe:Ahmed Nafe

– Under vår första termin på programmet har vi gått igenom många olika delar och jag tycker att jag har förstått vad programmet innebär. Det viktigaste med utbildningen är kopplingen mellan de olika vetenskapliga disciplinerna som är spännande – att kunna komma fram till något om ”verkligheten”.

– Jag läste teknik på gymnasiet och under en period hade jag intresse enbart för datorer, men kände sedan att jag ville lära mig mer. Jag har ställt frågor hela mitt liv och jag brukade öppna upp datorer och TV-apparater för att se hur de hänger ihop. Nu har jag blivit mycket intresserad av mer filosofiska frågor som till exempel varför vi existerar och hur vi kom till. Jag är intresserad av människors inre – filosofi – psykologi och olika ideologier och världsbilder. Det är också intressant att fråga sig vad som egentligen skiljer människa och robot till exempel.

– IT blir ett redskap under utbildningen för att förstå vissa saker bättre, som människans celler. Utan IT-delen är det svårt komma fram till vissa saker.

– I den här utbildningen får jag med mig det teoretiska och vetenskapliga (empiriska), men också det mer spirituella och det passar mig väldigt bra! Jag tror att utbildningen kan öppna dörrar för ganska mycket i framtiden. Jag skulle gärna vilja arbeta med något som gör att jag kan förändra och/eller utveckla någonting – hitta lösningar.

 

Vårterminen 2015

Intervju och foto: Anna Ohlsson

Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2015-05-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vad är kakor?