Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är högskolepoäng?

Ett studieår är 40 veckor. Om du läser på heltid betyder det att du tar 60 högskolepoäng under ett studieår. En termin är 20 veckor och ger 30 högskolepoäng.

Varför måste jag registrera mig?

Universitet och högskolor är enligt lag skyldiga att ha ett register över alla studenter för att bevara uppgifter om sökande, genomgångna studier, betyg och examen. Man måste vara registrerad för att få poäng på de kurser man läser och för att CSN ska betala ut studiemedel. Du behöver också registrera dig för att ditt passerkort till byggnaderna ska fungera och för att komma åt de "stängda" sidorna i GUL vilka är viktiga för att få all information som rör din utbildning.

Hur går jag till väga för att registrera mig?

Student på Göteborgs universitet:  För att kunna webbregistrera dig behöver du ett aktivt studentkonto. Här kan du läsa mer om ditt studentkonto (Studentportalen). Du registrerar dig själv på dina kurser via Ladoktjänster som du når via Studentportalen.

1. Logga in i Studentportalen med hjälp av ditt studentkonto
2. Klicka på Ladoktjänster
3. Välj ingången Registrera dig. Tänk på att du ser tjänsten oavsett om den används för dina kurser eller inte.
4. Kryssa för den eller de kurser du vill registrera dig på. Om registreringsintervallen inte har börjat ännu kan du bara se kursen, men inte registrera dig.
5. Klicka på Registrera

Student på Chalmers: Om du är förstaårsstudent sker registreringen i samband med upprop och inskrivning. Om du däremot redan studerar på ett program på Chalmers ska du registrera dig via Studentportalen under där angiven tidsperiod. Till fristående kurser registrerar du dig på respektive studentcentrum.

Vad är Ladok?

Ladok är ett datorbaserat studiedokumentationssystem. Göteborgs universitet samt Chalmers tekniska högskola är enligt lag skyldigt att hålla dokumentation över studenter i grundläggande utbildning och i forskarutbildning. De personuppgifter som du uppger i en anmälan till utbildning registreras i Ladok. Här registreras också bl.a. antagning, grundläggande behörighet och studieresultat. Varje gång studieresultat rapporteras in till Ladok skickas ett e-brev automatiskt till dig.

Hur kan jag få reda på mina studieresultat och vilka kurser/vilket program jag är registrerad på?

För att se dina studieresultat kan du som studerande vid Göteborgs universitet logga in på Studentportalen.  För att logga in i Studentportalen behöver du tillgång till ditt studentkonto. Om du är ny student vid Göteborgs universitet aktiverar du själv ditt studentkonto med hjälp av din inloggning till antagning.se (hette tidigare studera.nu). Du får då tillgång till ditt användar-id och lösenord (visas för dig direkt på skärmen). Observera att du måste vara antagen till en kurs eller ett program vid Göteborgs universitet för att kunna aktivera ditt studentkonto. Studentkontot kan aktiveras tidigast ungefär två veckor efter att du fått ditt andra antagningsbesked.

Är du studerande på Chalmers tekniska högskola kan du logga in på Chalmers Studentportal. Login till Studentportalen får du när du registrerar dig vid terminsstart. Vid problem med ditt login kontaktar du Helpdesk.

Jag behöver ett intyg med mina studieresultat/mina registreringar - vem kan ge mig det?

Både studenter vid Göteborgs universitet och vid Chalmers kan nu skriva ut sina studieintyg via "Ladok på webb". För studerande vid universitetet gäller länken studieintyg/registreringsintyg och för studerande vid Chalmers Ladok på webb.

Jag har bytt personnummer - behöver jag meddela någon om detta?

Om du har fått ett nytt personnummer är det viktigt att detta ändras i Ladok. Det ordnar du genom att lämna ett personbevis från Skattemyndigheten till studieexpeditionen på plan 2.

Jag har flyttat, hur ändrar jag min adress i alla system?

Som student på Göteborgs universitet kan du själv logga in på Studentportalen samt ”Min sida” och ändra din adress. Om du är Chalmersstudent kan du kontakta studieexpeditionen för att ändra din adress.

Jag vill ta studieuppehåll - hur går jag tillväga?

Det första du måste göra är att skriva ut blanketten ”Ansökan om studieuppehåll”. Blanketten lämnar du in till studieexpeditionen. Du får sedan ett besked hemskickat till dig med huruvida din ansökan har blivit beviljad eller avslagen.

Jag vill avsluta mina studier – hur gör jag då?

Du måste då skriva ut och fylla i blanketten ”Anmälan om studieavbrott” samt lämna in den till studieexpeditionen.

Jag är intresserad av att studera utomlands - vem vänder jag mig till?

Studievägledaren på plan 3 kan hjälpa dig med information angående detta.

Min studiemeritförteckning stämmer inte! Det saknas en kurs!

Vänd dig till studieexpeditionen för mer information.

Jag har börjat en kurs, men har ångrat mig och vill inte gå den längre!

Om du inom 3 veckor efter kursstart bestämmer dig för att inte fortsätta en kurs kan du själv registrera avbrottet i Ladok via Studentportalen. Har det gått mer än tre veckor så meddelar du i stället ditt avbrott till studieexpeditionen. Om du meddelar ditt avbrott inom 3 veckor efter kursstart har du möjlighet att söka kursen igen vid ett senare tillfälle. Om mer än 3 veckor har passerat sedan kursstart ska du omregistrera dig om du vill gå kursen vid ett senare tillfälle.

Jag är färdig med min utbildning och ska ansöka om examen, vart vänder jag mig?

Efter avklarade studier kan det vara dags att ta ut examen. Det kan finnas olika examina och ämneskombinationer möjliga för dig, beroende på vilket program du gått och vilka högskolepoäng du har med dig från tidigare studier. Ansökan om examen lämnar du direkt till Göteborgs universitets respektive Chalmers centrala examensenheter.

Studieresultat och intyg

Studenter vid Göteborgs universitet kan få ut ett digitalt verifierbart studieintyg via Studentportalens "Ladok På Webb"

Studenter på Chalmers kan skriva ut verifierbara resultatintyg samt registreringsintyg i Studentportalen.

Sidansvarig: Studieadministration|Sidan uppdaterades: 2015-09-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?