Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny masterutbildning för framtidens spelprogrammerare

Nyhet: 2016-04-18

Dataspel, jakt i snöHösten 2017 startar Game Design & Technology, ett nytt och efterlängtat masterprogram med fokus på spelprogrammering. Staffan Björk, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet, berättar om hur man tänkt inför starten.

– Tanken med programmet är att kunna erbjuda en spetsutbildning inom spelprogrammering i Göteborg, säger Staffan Björk, programansvarig för Game Design & Technology.

Vi utbildar dem som kommer att skapa framtidens spelmotorer!

Finns få utbildningar där man lär sig bygga själva spelmotorerna

Staffan Björk

– Det finns idag ett antal utbildningar runt om i landet där studenterna lär sig att skapa dataspel genom att använda olika spelmotorer, säger Staffan Björk. Det finns däremot få utbildningar där studenterna lär sig att bygga själva spelmotorerna, vilket de kommer att göra på masterprogrammet Game Design & Technology.

– Många av de stora spelbolagen i Sverige utvecklar själva sina spelmotorer, som de också säljer licenser till. Genom att ha kontroll över spelmotorerna kan företagen också dra nytta av de senaste landvinningarna på både mjukvaru- och hårdvarusidan.

Väl förberedda för komplexa projekt

– Det är också viktigt att inse att att när man jobbar i så stora komplexa projekt som man gör i IT-branschen, behöver man kunna hantera komplexa dynamiska problem som man ska lösa tillsammans med andra personer med helt olika bakgrund och från olika fält. Studenterna på vårt masterprogram blir väl förberedda för att arbeta tillsammans i den här typen av heterogena projekt, genom de projekt och metoder som ingår i våra kurser.

För studenter med intresse för tekniken bakom spelupplevelsen

– De studenter som är huvudmålgruppen för programmet är personer med en stark teknikbakgrund, som samtidigt har ett starkt intresse för den spelupplevelse man får när man spelar ett spel.

Ska bidra till att den svenska spelindustrin behåller sin världsledande ställning

– Våra förhoppningar med programmet är att vi ska kunna hjälpa den svenska spelindustrin att behålla sin ställning som innovativ och världsledande när det gäller både spelupplevelse och utveckling av spelteknologi.

– Vi räknar med att kunna locka studenter från hela världen och också att utbilda studenter som har hela världen som arbetsfält. Spelindustrin är mycket internationell och det är därför naturligt att nu skapa en internationell masterutbildning på området.

 


 

FAKTA:

Game Design & Technology
Internationellt masterprogram, 120 hp
Start: hösten 2017
Ansvarig institution: institutionen för tillämpad informationsteknologi

Fullständig information om programmet kommer att publiceras under oktober 2016. Ansökningsomgången för internationella studenter är öppen 1 november -15 januari. Nationella omgången är öppen 15 mars - 15 april.

 

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2017-05-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?