Professor Elisabeth Ahlsén nominerad till prestigefyllda AcademiaNet

Elisabeth Ahlsén, professor i neurolingvistik vid institutionen för tillämpad IT har blivit inkluderad i AcademiaNet, efter att ha blivid nominerad av Vetenskapsrådet.

Elisabeth AhlsénElisabeth Ahlsén, professor i neurolingvistik vid institutionen för tillämpad IT har blivit inkluderad i AcademiaNet, efter att ha blivit nominerad av Vetenskapsrådet. AcademiaNet är en europeisk databas med säte i Tyskland där framstående kvinnliga forskare presenteras och synliggörs för lättare kunna rekryteras för olika uppdrag. De kvinnor som presenteras i databasen nomineras först av en extern part och ska uppfylla vissa kriterier och visa framstående vetenskapliga kvalifikationer, ha goda akademiska vitsord och ett starkt oberoende ledarskap.

Elisabeth Ahlsén har i sin forskning intresserat sig för bland annat kopplingen mellan språk och hjärna. Hon jobbar mycket med personer med hjärnskador, där hon vill skapa större insikter i hur språk och kommunikation fungerar. Området handlar både om den medicinska delen - neuro - och om beteende. Läs mer om hennes forskning här.

Elisabeth Ahlsén är också vice föreståndare för centrumbildningen SSKKII (Språk, Semantik, Kognition, Kommunikation, Information och Interaktion) vid Göteborgs universitet.