Palle Dahlstedt blir Obel Professor vid Aalborgs Universitet

palle dahlstedt

Grattis Palle Dahlstedt, docent vid institutionen för tillämpad IT, som från 2015 även är Obel Professor i Art and Technology vid Aalborgs Universitet i Danmark
– Tack, det är kul att mitt arbete uppskattas eftersom jag är verksam inom konst och teknologi, ett ganska snävt område.

Vad innebär tjänsten – vad kommer du att arbeta med?

– Jag kommer att forska och bygga vidare på det jag gör här vid Göteborgs universitet och Chalmers. Det ingår även viss undervisning på kandidatprogrammet Art and Technology på Aalborgs Universitet. Därtill kommer jag att söka pengar och sätta ihop ett antal projekt. Men först blir det till att lära känna de nya kollegorna och institutionen.

Det var stor internationell konkurrens om tjänsten?

– Totalt var det 15 personer som sökte men jag har både konstnärlig kompetens och konstnärlig praktik, i kombination med teknisk och vetenskaplig kompetens vilket är ganska ovanligt, oftast har man antingen eller. Sedan var jag med och startade masterprogrammet Art and Technology vid Chalmers 2002 som liknar det kandidatprogram Aalborg har idag vilket jag tror bidrog till att jag fick professuren.

Tjänsten är till att börja med på halvtid under två år och Palle Dahlstedt kommer att behålla sin tjänst vid institutionen för tillämpad IT. Han ser stora fördelar med en delad tjänst och tror att både tillämpad IT och Aalborgs Universitet vinner på detta.

– Det finns många möjligheter till synergier, och stora chanser att hitta samarbete inom interaktionsdesign mellan Chalmers och Aalborgs Universitet, bland annat kommer det att öppna dörrar för att söka pengar ihop i framtiden.

Du är styrelseledamot i Tällberg Foundation, ledamot och medlem i Sveriges Unga Akademi, verksam både vid IT-fakulteten och Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet och har nyligen avslutat fem års arbete vid Statens Kulturråd– vad har du för framtida mål?

– Jag jobbar med det jag har brunnit för sedan jag var 12 år, att förstå mekanismerna bakom konstnärlig kreativitet, och målet är att fortsätta med det. Jag är ganska tvär i mitt arbete i och med att jag jobbar med konst och teknologi vilket gagnas av engagemanget i Tällberg Foundation och Sveriges Unga Akademi där många olika discipliner och synsätt är representerade. Men allt det här främjar ju varandra och mitt arbete som forskare och konstnär. Jag lär mig hela tiden nya saker.

Läs mer om Palle Dahlstedt och hans forskning här.
Lyssna på Palle Dahlstedt på You-Tube.

The Obel Family Foundation
är en stiftelse som finansierat professuren och som finansierar forskning och olika typer av kultur i regionen runt Aalborg
Tällberg Foundation är en icke-vinstdrivande internationell organisation som sedan 1981 fungerar som en plattform för ett fritt utbyte av idéer och erfarenheter
Sveriges Unga Akademi är ett oberoende, tvärvetenskapligt forum för några av de mest framstående unga forskarna i Sverige inom alla ämnesområden och består av 40 ledamöter