Ny roll på ny arbetsplats i distanstider: Träffa forskningsingenjör Sebastian Andreasson

Sebastian Andreasson är ny forskningsingenjör på ITIT, avd. för MDI. Han började sitt jobb i mitten av mars, i stort sett samma stund som hela universitetet gick över till distansarbete, och det är minst sagt lite speciellt att börja jobba på en ny arbetsplats och i en helt ny roll när ingen är på jobbet.

sebastian andreasson

Välkommen Sebastian – hur är det att börja på en ny arbetsplats på distans?
Tycker det funkat väldigt bra med tanke på omständigheterna, vi har rutiner med synkningar över Zoom varje morgon på min avdelning. Samt de större samlingarna där man får se lite ansikten när hela institutionen är inbjudna. Det går väldigt smidigt med inbokade och återkommande möten, det som funkar sämre är möjlighet till spontana möten och småprat som kan vara värdefullt på kontor.

Vad är det tänkt att du ska arbeta med?
Min roll, som jag uppfattar den, är att hjälpa våra forskare i deras projekt och vara någon att bolla tekniska funderingar med. Jag ska också ta fram prototyper, validera hypoteser och utföra praktiskt och tekniskt arbete inom olika projekt. Jag hoppas det ger en frihet och flexibilitet för organisationen att ha detta inhouse, och inte behöva förlita sig på extern hjälp varje gång behovet uppstår.

Vad ser du för utmaningar?
Den stora utmaningen är tidsaspekten i att hitta en balans mellan att å ena sidan låta saker och ting få ta tid, å andra sidan gäller det att skapa resultat. När det kommer till tekniska lösningar går det mesta att göra, men det är svårare att komma överens hur stort man vill göra något, eller hur djupt man vill gå. Det är en utmaning om det är många inblandade och alla har olika förväntningar.

whats appVad har du för bakgrund?
De senaste 3,5 åren har jag varit på Iteam, ett konsultbolag där jag primärt arbetade med programmering för web och appar. Jag jobbade även med omstrukturering och digitalisering och hjälpte bolag med gamla synsätt att tänka nytt, och skapa nya infrastrukturer från grunden. Innan dess så drev jag eget bolag, en start-up, i 3 år. Det var en tv-guide för live-streamade nätsändningar. Min utbildning är inom mobila applikationer från yrkeshögskolan Hyper Island.

Du har arbetat bland annat som app-utvecklare – vilka vanliga missuppfattningarna stöter du på om just appar?
De flesta förstår inte strukturen bakom appen, att det ofta finns ett stort bolag och komplexa system som hanteras av hundratals ingenjörer och utvecklare. Se på Whats app till exempel, ett system som hanterar miljarder meddelande per dag, men gemene man ser en användarvänlig gratisapp och inte vad som döljer sig bakom varje knapptryck. Det finns en anledning till att Facebook betalade 123 miljarder kronor för företaget.

Vad var det som lockade med att arbeta på universitetet?
Jag tror det är väldigt annorlunda jämfört med mitt förra jobb, i termer av vilka slags projekt som sker och hur arbetet går till. Jag gillar att testa nya saker och inte vara i samma roll. Jag vill jobba i olika projekt, lära mig nya saker och hitta en balans mellan projekt som är tekniskt intressanta och projekt som där man ser resultat och återkoppling från andra människor och deras vardag.

E-post: sebastian.andreasson@ait.gu.se

Porträttbild: