Ansökan öppen för spännande kurs i Python-programmering

python programmering

Digitaliseringen av samhället påverkar skolan i allt snabbare takt. Nu ställs nya krav på dig som lärare för att kunna stärka elevernas digitala kompetens genom programmering då ämnet blir ett prioriterat inslag i grundskolans teknik- och matematikämne. Din kunskap om programmering och pedagogiska skicklighet att lära ut ämnet blir därför avgörande för att göra eleverna förberedda för framtidens digitala arbetsmarknad.

I kursen lär du dig att själv programmera och att undervisa i programmeringsspråket Python. Python är ett smidigt programmeringsspråk anpassat för såväl nybörjare som erfarna programmerare och är ändamålsenligt både i undervisningssyfte, som för egen programmering.

Kursen ger dig en bakgrund till vad programmering är, du lär dig grundläggande byggstenar inom programmeringsområdet och får en ämnesdidaktisk fördjupning. Du får även kunskap i datalogi, problemlösning och hur du skriver användarvänliga program, samt möjlighet att testa andra programmeringsspråk som Scratch och Java.

Kursen är nätbaserad och ges på kvartsfart, för att du ska kunna läsa kursen samtidigt som du arbetar. Frivilliga fysiska träffar erbjuds för de som vill.

Ansökan till kursen är öppen och stänger den 15 oktober.

Läs mer om kursen och anmäl dig på universitetets utbildningssidor.