Webbkarta

Nyheter

  • Nytt samarbete mellan tillämpad IT och Världskulturmuseet för att digitalisera museiverksamheten

    [2016-05-26] Docent Alexandra Weilenmann leder projektet Museum 2020, där en forskargrupp från institutionen för tillämpad IT ska hjälpa bland annat Världskulturmuseet och Universeum att finna nya sätt att använda sig av digitaliseringens möjligheter. Projektet är i linje med det intentionsavtal som nyligen undertecknades mellan tillämpad IT och Världskulturmuseet med syftet att utveckla nya tillämpningsområden inom digital informationsteknologi.

  • Fredrika Lagergren Wahlin i Computer Sweden om platsbrist vid populära IT-program

    [2016-05-16] ¿ Om vi fick fler platser skulle vi kunna öka antalet studenter men det har ju inte gjorts några särskilda satsningar på det här området på samma sätt som för sjuksköterskor och lärare exempelvis, säger Fredrika Lagergren Wahlin, prefekt vid institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.

  • PostITApp är vinnare av årets Guldtumme!

    [2016-04-26] Årets Guldtumme tilldelas systemvetarstudenterna Aleksandar Faraj, Simon Risberg och Joel Rönnqvist från studentföreningen Sysomatic för deras workshop Postitapp.

  • Ny masterutbildning för framtidens spelprogrammerare

    [2016-04-18] Hösten 2017 startar Game Design & Technology, ett nytt och efterlängtat masterprogram med fokus på spelprogrammering. Staffan Björk, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet, berättar om hur man tänkt inför starten.

  • Thommy Eriksson i P4 Morgon Göteborg på fredag

    [2016-04-05] Thommy Eriksson medverkar fredag 8 april i P4 Morgon Göteborg, där han berättar om sin forskning om virtual reality.

  • Hack for Sweden 2016

    [2016-03-18] I helgen 12-13 mars arrangerades Hack for Sweden för tredje gången. 22 lag med sammanlagt närmare 70 tävlande var anmälda. De tävlade om vem som är bäst på att skapa nya digitala tjänster och lösningar med hjälp av öppen data.

  • Från Leias hologram i Star Wars till nya världar i verkligheten

    [2016-03-14] Teknik möter filmhistoria i Thommy Erikssons avhandling "A Poetics of Virtuality". Hur ska vi förhålla oss till en ny verklighet som bygger på en virtuell? Thommy vill lyfta frågan om vi är beredda att låta tekniken komma ännu närmare våra liv.

  • Allt fler kvinnor blir gamers [Anna Maria Szczepanska intervjuas i SvD]

    [2016-03-08] Spelvärlden förändras när fler kvinnor tar plats. Numera är storsäljarna inte bara actionspel. Intresset ökar starkt för spel som är existentiella och utforskande. - Mångfalden av spel är ett bevis på mångfalden av spelare, säger Anna Maria Szczepanska, forskare i informationsteknologi, som ser att alltfler kvinnor blir gamers.

  • Johan Magnusson: Hur styr man företag med IT som redskap?

    [2016-02-22] Johan Magnusson är utöver sin roll som forskare på institutionen för tillämpad IT, även en flitigt anlitad expert inom affärsvärlden när det gäller frågor inom IT och samhällets digitalisering. Han medverkar som föreläsare på kongresser och mässor och är också verksam som krönikör. Hur man styr företag med hjälp av IT är ett huvudtema inom Johans forskning.

  • Unikt samarbete för socioekonomisk tillväxt i Uganda

    [2016-02-15] Två universitet i Uganda startar ett unikt samarbete med Göteborgs universitet och Chalmers med målet att förstärka kapaciteten inom IKT i Uganda och skapa förutsättningar för socioekonomisk tillväxt. Projektet är särskilt inriktat på e-hälsa, e-lärande och entreprenörskap inom IT. Ett av projektets huvudsyften är att utbilda tio doktorander och skapa ett utbyte av studenter och forskare och lärare mellan länderna.

Fler nyheter

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vad är kakor?