Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Introduktion för nyanställda

För att en nyanställd ska känna sig välkommen till institutionen för tillämpad IT krävs en väl genomförd introduktion.

En väl planerad och genomförd introduktion främjar en god arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat samt underlättar för den nyanställde att hitta sin roll i den nya organisationen. Introduktionen bör också följas upp på ett bra sätt.

Redan innan en nyanställd anländer behöver en rad praktiska frågor lösas. Till stöd för alla inblandade inför och under introduktionsprocessen kan Checklista introduktion av nyanställd personal nedan användas. Den mottagande chefen ansvarar för att introduktionen genomförs på ett bra sätt samt utser en introduktör. Denna person ska bistå avdelningschefen med att ordna praktiska detaljer samt fungera som en fadder för den nyanställde.

Introduktörens roll är att i samråd med prefekt/administrativ chef ordna alla praktiska detaljer samt fungera som en fadder för den nyanställde.

Vid en kortare anställning behövs kanske endast delar av introduktionsprogrammet genomföras. Det är viktigt att tänka på att anställda som återkommer efter en lång ledighet också behöver introduceras.

 

Göteborgs universitet
Ett komplement till den lokala introduktion på institutionen är den universitetsgemensamma introduktionsutbildningen för nyanställda. Här kan du läsa mer och anmäla dig. 


Sidansvarig: Peter Larsson|Sidan uppdaterades: 2017-05-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?